روكش دندان چيست و 3 روش عالي براي جايگزيني آن كدامند؟

روكش دندان چيست و 3 روش عالي براي جايگزيني آن كدامند؟

روكش دندان يك روزه

افكار نيوز

در دندانپزشكي روش هاي زيادي براي ترميم دندان هاي آسيب ديده وجود دارد. هميشه اولين درمان براي ترميم دندان ها پر كردن آن ها است و زماني كه دندان يا بهتر بگوييم تاج دندان به طور گسترده خراب شده باشد آخرين روش درمان نيز روكش است.

روكش دندان چيست و 3 روش عالي براي جايگزيني آن كدامند؟

در دندانپزشكي روش هاي زيادي براي ترميم دندان هاي آسيب ديده وجود دارد. هميشه اولين درمان براي ترميم دندان ها پر كردن آن ها است و زماني كه دندان يا بهتر بگوييم تاج دندان به طور گسترده خراب شده باشد آخرين روش درمان نيز روكش است. روكش دندان كه به آن تاج مصنوعي نيز گفته مي شود يك نوع پروتز دندان است كه مانند كلاهي روي دنداني كه عصب كشي شده قرار ميگيرد. در ادامه بيشتر درباره اين پروتز و روش هاي جايگزين آن توضيح داده ايم.



وام بدون ضامن براي پرداخت اقساطي هزينه دندان پزشكي و هزينه عمل بيني اقساط
كدام دندان‌ها نياز به روكش دارند؟
موارد كاربرد روكش دندان چيست؟

همانطور كه در مقدمه نيز ذكر شد، روكش ها زماني استفاده مي شوند كه تاج دندان ها به صورت گسترده و زياد دچار آسيب شده باشد. با اين تفاسير در غالب اوقات زماني كه دندان عصب كشي شده و بخش زيادي از تاج برداشته شده روكش توصيه مي شود.

روكش چگونه نصب مي شود؟

بعد از اينكه درمان ريشه يا همان عصب كشي دندان انجام شد، دندانپزشك بايد پيش از اينكه روكش را نصب كند، دندان را آماده كرده يا تراش دهد. به اين منظور با كمك دريل هاي ظريف دندانپزشكي دور تا دور دندان توسط دندانپزشك تراشيده مي شود. سپس از دندان تراشيده شده قالب گرفته مي شود تا بر اساس فرم آن يك عدد روكش در لابراتوار دندانسازي ساخته شود.

معمولا بين 2 تا 3 هفته طول ميكشد تا روكش آماده شود بنابراين تا آن زماني براي محافظت از دندان تراشيده شده يك روكش موقت روي آن قرار مي گيرد. زماني كه روكش جديد آماده شد، نمونه موقت برداشته شده و طي يك جلسه با مواد خاصي روكش را سوار مي كنند.

51

هزينه روكش دندان چقدر است؟

روكش ها انواع مختلفي دارند و هزينه هر كدام از آن ها نيز متفاوت است. در حال حاظر گران ترين روكش، آن هايي هستند كه از جنس زيركونيا و سراميك هستند. همچنين روكش هاي فلز سراميك و فلزي هزينه كمتري دارند. با اين حال هزينه روكش دندان به طور كلي به اين عوامل بستگي دارد:

نوع و جنس روكش
موقعيت دنداني كه ترميم نياز دارد
دندانپزشكي كه روكش را نصب مي كند
پوشش بيمه
شهر و منطقه اي كه در آن زندگي مي كنيد
چرا بهتر از روكش دندان انجام ندهيم؟

روكش ها آخرين راه حل و روش ترميم دندان به شمار مي روند و دندانپزشكان توصيه مي كنند اگر برايتان مقدور است روش هاي جايگزين آن را انتخاب كنيد. دليل اين توصيه اين است كه براي نصب روكش نياز است مقدار زيادي از دندان حتي اگر سالم باشد تراش بخورد. اين درحاليست كه روش هاي محافظه كارانه ديگري نيز وجود دارند كه يا نياز به تراشيدن ندارند و يا ميزان تراش بسيار كمتري نياز دارند.

روش هاي جايگزين روكش دندان كدامند؟

دندانپزشكان توصيه مي كنند كه در صورت تمايل مي توانيد 3 روش زير را به جاي روكش دندان براي ترميم دندان خود استفاده كنيد:

1. بيلداپ دندان

بيلداپ يعني بازسازي و بيلداپ دندان به اين معني است كه با روش هاي دندانپزشكي دندان آسيب ديده را بازسازي و احيا كنيم. بيلداپ به اين صورت است كه به جاي بخش هاي آسيب ديده دنداني كه اكنون وجود ندارد ما از مواد دندانپزشكي مانند آمالگام و كامپوزيت قرار دهيم. در اين روش لازم نيست دندان تراشيده شود و بنابراين محافظه كارانه ترين روش ممكن به شمار مي رود.

بيلداپ دندان با كامپوزيت تقريبا بهترين روش جايگزين روكش دندان است كه هزينه اي برابر يا حتي كمتر از روكش ها دارد تنها ايراد آن اين است كه ماندگاري روكش را ندارد.

2. ونير كامپوزيت دندان

ونير كامپوزيت يكي از رايج ترين روش هاي زيباسازي و اصلاح طرح لبخند است. در اين روش لايه هاي از جنس كامپوزيت كه همرنگ دندان است به سطح جلوي دندان ها اعمال مي شود. اين روش نيز مانند بيلداپ از روش هاي توصيه شده و جايگزين روكش دندان به شمار مي رود.

دندانپزشك در اين روش، خمير كامپوزيت را به سطح دندان اعمال كرده و آن را با كمك ابزار مخصوص روي سطح دندان پخش مي كند. سپس آن را با نور سفت مي كند. ممكن است چند لايه كامپوزيت به دندان اعمال شود و هر بار سفت و سخت شود. در نهايت بعد از اعمال آخرين لايه، دندان صيقل داده شده يا پاليش مي گردد.

53

3. لمينت دندان

در نهايت آخرين گزينه اي كه مي توانيم آن را به جاي روكش ها بكار ببريم لمينت دندان است. لمينت دندان لايه هاي بسيار نازكي از جنس سراميك و همرنگ دندان هستند. اگر دندان هاي جلوي شما آسيب ديده باشد و شما به جز ترميم به فكر زيبايي آن ها هستيد مي توانيد به جاي روكش كردن دندان ها آن ها را با لمينت ترميم كنيد.

البته براي نصب لمينت نياز است تا مقدار بسيار كمي از ميناي دندان تراشيده شود ولي تنها سطح جلو تراش مي خورد و ميزان تراش در مقايسه با روكش بسيار جزئي و اندك است. پس از تراش، از دندان قالب گرفته شده و قالب براي ساخت لمينت به لابراتوار ارسال ميگردد. بعد از آماده شدن لمينت مخصوص شما، بايد به مطب مراجعه كنيد تا به دندانتان متصل شود.

از ميان كامپوزيت ونير، لمينت و بيلداپ هزينه كدام به صرفه تر است؟

مطابق جداول قيمت، تعريفه يا هزينه دندانپزشكي كه از سوي وزارت بهداشت اعلام شده ارزان ترين روش جايگزين روكش دندان كامپوزيت ونير است و گران ترين نيز لمينت دندان است.

كلينيك فيزيوتراپي

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.