ساخت ميكروربات براي مسواك زدن و نخ دندان كشيدن

به كمك فناوري نانو؛

ساخت ميكروربات براي مسواك زدن و نخ دندان كشيدن

 

محققان دانشكده هاي دندانپزشكي، مهندسي و علوم كاربردي دانشگاه پنسيلوانيا طي يك پژوهش سيستمي را نمايش دادند كه به طور خودكار مي تواند باكتري هاي عامل پوسيدگي و پلاك دندان را از بين ببرد.

 

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پن تودي، اين فناوري در حقيقت انبوهي از ميكروربات ها است كه به عنوان مسواك و نخ دندان عمل مي كند و روشي نوين و خودكار براي انجام فعاليت تكراري اما حياتي مسواك زدن و استفاده از نخ دندان را ارائه مي دهد. چنين ابزاري به خصوص براي افرادي كارآمد است كه فقدان مهارت لازم براي مسواك زدن به تنهايي هستند.

مقالات ديگر: قيمت لمينت دندان 1401

بلوك هاي سازنده اين ميكروربات ها ذرات نانو اكسيد آهن هستند كه فعاليت كاتاليستي و مغناطيسي انجام مي دهند. محققان با استفاده از ميدان مغناطيسي توانستند حركت و تنظيمات ميكروبات را طوري هدايت كنند كه ساختارهايي به شكل برس مسواك تشكيل دهند و هرگونه پلاك را از سطح دندان بزدايند يا به شكل زنجيره هايي بلند در آيند كه مي توانند مانند نخ بين دندان ها را پاكسازي كنند. در هر دو مورد، واكنش كاتاليستي سبب شد نانوذرات مواد آنتي ميكروبي توليد كنند كه باكتري هاي خطرناك در دهان را از بين مي برند.

 

آزمايش هاي اين سيستم روي دندان هاي مدل و انسان واقعي نشان داد مجموعه ربات ها مي توانند اشكال مختلفي را تشكيل دهند تا بيوفيلم هاي چسبنده اي را نابود كنند كه به ايجاد پوسيدگي و بيماري لثه منجر مي شود. محققان دانشگاه پن يافته هاي خود در اين زمينه را در ژورنال ACS Nano منتشر كرده اند.

 

«هيون كو» يكي از استادان دانشگاه ايالتي پنسيلوانيا و همچنين از مولفان اين پژوهش مي گويد: روتين هاي مراقبت دهان و دندان خسته كننده هستند و چالش هاي متعددي براي مردم ايجاد مي كنند.

مقالات ديگر: انتخاب باغ تالار قيمت مناسب

ادوارد استيگر محق ارشد پژوهش از دانشكده مهندسي و علوم كاربردي در اين باره مي گويد: ذرات نانو را مي توان با استفاده از ميدان هاي مغناطيسي شكل داد و كنترل كرد. ما فرچه هايي شكل داديم كه مي توانند در يك فضا جارو كنند و به عقب و جلو (مانند نخ دندان) حركت كنند. اين روند شبيه يك بازوي رباتيك عمل مي كند كه كشيده مي شود و سطح را پاكسازي مي كند. اين سيستم را مي توان طوري برنامه ريزي كرد تا مجموعه هاي نانو ذرات بسازد و حركات را به طور خودكار كنترل كند.

در جستجوی بهترین مارک مسواک برقی، می‌توان به برندهای معروفی اشاره کرد که در بازار به اعتبار بالایی دست یافته‌اند. یکی از برندهای محبوب در این زمینه، "اورال بی" (Oral-B) می‌باشد. اورال بی با سابقه‌ای بیش از چهارده دهه در تولید محصولات بهداشت دهان و دندان، به ویژه مسواک‌های برقی، به عنوان یکی از برترین و قابل اعتمادترین برندها شناخته می‌شود. مسواک‌های برقی اورال بی با داشتن فناوری‌های پیشرفته مانند حسگرهای فشار، سیستم‌های تایمر و شارژ سریع، عملکرد بی‌نظیری را در پاکسازی دندان‌ها و بهبود بهداشت دهان ارائه می‌دهند.

 

از دیگر بهترین مارک های مسواک برقی و برای افرادی که به دنبال تجربه‌ای لوکس‌تر هستند، مسواک‌های برقی برند "فیلیپس" (Philips) نیز گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شوند. محصولات این برند از جمله مسواک‌های برقی، با طراحی زیبا و فناوری‌های مدرن، توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در بازار بهداشت دهان برای خود بسازند. علاوه بر ظاهر زیبا، مسواک‌های برقی فیلیپس با کارایی بالا و عملکرد قوی، به کاربران امکان پاکسازی دندان‌ها و رسیدن به بهترین نتایج بهداشت دهان را می‌دهند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.