فرق كامپوزيت و لمينت به زبان ساده

فرق كامپوزيت و لمينت به زبان ساده

 

لمينت سراميكي دندان

سلامت نيوز

واقعيت هايي از لمينت دندان و كامپوزيت دندان كه شايد نشنيده‌ باشيد،ما در اين مقاله سعي كرديم نكاتي كه شايد دندانپزشكان به شما نگويند را به صورت خلاصه توضيح دهيم.لمينت دندان و كامپوزيت دندان هر دو روشي هستند كه براي رفع ناهمواري‌ها و نواقص دنداني و همچنين بهبود ظاهر و زيبايي آن‌ها استفاده مي‌شوند. در لمينت دندان، يك لايه سراميكي روي سطح دندان قرار مي‌گيرد و در كامپوزيت دندان يا همان (ونير پرسلين)، ماده‌اي شبيه به پلاستيك بر روي سطح دندان قرار مي‌گيرد.

 

فرق كامپوزيت و لمينت به زبان ساده

هردورش يك هدف را دنبال مي كنند: اصلاح طرح لبخند شما چه ازنظر زيبايي و چه از لحاظ درماني هردو براي رفع نواقص سطحي، عمقي، تغيير رنگ، بستن فواصل دنداني(دياستم)، شكستگي، پوشش دهي، ترميم، اصلاح طرح لبخند و گاهي پوسيدگي قابل استفاده هستند.

 

نظرات كامپوزيت دندان

طرفداران كامپوزيت دندان بر اين نظرند كه براي انجام اين كار دندان تراش نميخورد و ميناي دندان آسيبي نميبيند، و يا قابل ترميم بودن كامپوزيت نسبت به لمينت دندان را از برتري هاي آن مي دانند. همچنين هزينه هاي ونيرپرسلين مقرون به صرفه تر است، پس در نتيجه كامپوزيت بهتر از لمينت است.

 

نظرات لمينت دندان

از سوي ديگر طرفداران لمينت دندان بر اين نظرند كه لمينت دندان به علت طول عمر و استحكام بيشتر و همچنين جنس و تغيير رنگ آن نسبت به كامپوزيت برتري دارد و ظاهر هاليودي تري نسبت به كامپوزيت دارد. اين طرفداران بعضا به شكل و شمايل آدامسي بودن كامپوزيت اشاره مي كنند.(ظاهر آدامسي كامپوزيت: مواد بي كيفيت، ارزان و تقلبي براي ارزان شدن هزينه كامپوزيت كه در نهايت پس از مدتي شبيه به يك آدامس چسبيده به دندان در مي‌آيد)

 

پاسخ دكتر قاسم نژاد دندانپزشك متخصص زيبايي و درماني:

كامپوزيت دندان و لمينت دندان 2 روش نوين در دندانپزشكي زيبايي و درماني به حساب مي آيند؛ و هردو يك هدف را دنبال مي‌كنند در مورد اينكه كداميك برتر هستند اختلاف نظرهايي وجود دارد، اما يقينا فاكتورهايي مهم براي انتخاب روش مناسب براي دندان شما وجود دارد.

 

فرق كامپوزيت و لمينت به زبان ساده

 

كامپوزيت دندان مي تواند به شكل معجزه آسايي طرح لبخند شما را دگرگون كند به شكلي كه تشخيص كامپوزيت و لمينت براي اطرفيان سخت خواهد بود؛ اما به شرطي كه نزد دندانپزشك متخصص و ماهر و با بهترين برند صورت پذيرد، در غير اينصورت همان اصطلاح آدامسي بودن كامپوزيت صادق است. صادقانه به شما بگويم در كامپوزيت دندان دستان ماهر و هنرمند دندانپزشك حرف اول را ميزند. از مزاياي ديگر نيز مي توان به قيمت كامپوزيت دندان نسبت به لمينت دندان را نام برد كه طبيعتا مناسب‌تر است. كامپوزيت دندان بيشتر مناسب افرادي است كه عيوب و نواقص كمتري در دهان و دندان خود دارند.

 

لمينت دندان مناسب افرادي است كه با عيوب و نواقص شديد تري مواجه هستند و نواقص شديد دندان شما را بهتر پوشش مي دهد. در اين فرايند كيفيت و دقت حرف اول را مي زند. دندانپزشك پس از معاينات اوليه دندان ها را به مقداري كه براي نصب لامينت ها لازم باشد تراش كمي مي دهد. قسمت مهم اين پروسه قالب گيري، ارسال به لابراتور و سپس نصب آن است، نكته حائز اهميت اين است كه هرچه دندانپزشك شما متخصص تر باشد طبيعتا با لابراتورهاي با كيفيت‌تر و با برند هاي معتبرتر همكاري خواهد داشت كه اگر اين مهم صورت پذيرد نتيجه نهايي بينظير خواهد بود. به صورت كلي به دليل ساختار و جنس و همچنين مارك و برند، قيمت لمينت دندان نسبت به كامپوزيت بالاتر است.

 

پيشنهاد دكتر قاسم نژاد

به هرحال پس از كش و قوس فراوان و مشورت با دندانپزشك متخصص به يكي از اين 2 روش كه براي شما مناسب است خواهيد رسيد، اما اين نكته را فراموش نكنيد كه براي انتخاب رنگ كامپوزيت ونير و يا لمينت دندان هيجاني تصيميم نگيريد، تحقيقات و مطالعات نشان داده لبخندي طبيعي بسيار جذاب تر و تاثيرگذارتر از لبخندي مصنوعي و ساختگي است. در ادامه ما به شما براي هرچه طبيعي تر و جذاب تر شدن لبخندتان سبك جديدي را معرفي خواهيم كرد.

 

سبك جديد كامپوزيت و لمينت لبه شيشه اي

سبك جديد كامپوزيت لبه شيشه اي كه عناوين ديگري مانند كامپوزيت لبه شفاف، لمينت لبه براق، ليرينگ لبه شيشه اي و يا لبه شياردار نيزدارد.

 

به طور كلي، در دندان‌هاي طبيعي شما ، بخش هايي وجود دارد كه تناژ و طيف رنگي متفاوتي

 

دارد در واقع رنگ و سايه ها در دندان هاي شما يك دست نيست به طور مثال اگر در آينه نگاهي به دندان هاي خود بياندازيد متوجه اين موضوع خواهيد شد كه لبه هاي دندان شما حالت شفاف و شيشه اي مانند دارد.

 

با پيشرفت متد ها در علم دندانپزشكي و روش هاي جديد زيبايي و اصلاح طرح لبخند، متخصصان دندانپزشكي قادر به اين هستند كه اين عدم يكدست بودن دندان ها را برطرف كرده و به آنها جلوه اي زيبا و جذاب و در عين حال طبيعي ايجاد كنند، به اين منظور دندانپزشك از كامپوزيت هايي متفاوت درلبه هاي دندان استفاده مي‌كند كه همانند ماده رزين داراي شفافيت و رنگ‌هاي متنوع هستند.

 

فرق كامپوزيت و لمينت به زبان ساده

 

در واقع كامپوزيت و لمينت لبه شيشه اي، هم براي اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار مي‌گيرد و هم به صورت سليقه اي براي زيباتر شدن و طبيعي تر جلوه دادن دندان ها از اين روش مي توان استفاده كرد. شايان ذكر است انتخاب اين سبك به عهده زيباجوي گرامي مي‌باشد و كاملا سليقه اي است.

 

دندانپزشكي دكتر قاسم نژاد در زمره اولين كلينيك هايي است كه كامپوزيت و لمينت لبه شيشه اي يا لبه شفاف را به مراجعه كنندگان خود معرفي نمود و با استقبال فراواني مواجه شد.

 

سخن پاياني

هرچند قيمت و هزينه هاي كامپوزيت ونير بسيار كمتر از ونيرهاي سراميكي (لمينت دندان) يا تاج دندان است اما به علت نياز به ترميم ها و بازبيني زودهنگام امكان دارد فرد متحمل هزينه‌هاي اضافي شود كه او را از نصب كامپوزيت دندان پشيمان كند. هزينه نصب ونيرهاي پرسلين در مرحله اول تقريباً 4 برابر كامپوزيت ونيرها است اما با توجه به عمر طولاني و استحكام بيشتر لمينت ها ممكن است در طولاني مدت براي بيمار مقرون به صرفه تر باشند.

 

برخلاف لمينت دندان، در كامپوزيت دندان نياز به تراش خوردن سطح دندان نبوده و همچنين هزينه آن كمتر از لمينت دندان است. با اين حال، هر چند كامپوزيت دندان از لحاظ هزينه اقتصادي مناسب‌تر است، اما ماندگاري و طول عمر لمينت بين ۱۰ تا 12 سال بوده و در كامپوزيت بين 4 تا 6 سال مي باشد.

 

اگر بين لمينت و كامپوزيت دندان مردد هستيد بهترين گزينه براي شما مشاوره با دندانپزشك دلسوز و متخصص است، كلينيك دندانپزشكي دكتر قاسم نژاد پذيراي شما هموطنان گرامي براي مشاوره رايگان، آنلاين و حضوري مي‌باشد و صادقانه در همه حوزه هاي دندانپزشكي شما را راهنمايي خواهند كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.