تفاوت روكش دندان با لمينت و كامپوزيت دندان در چيست؟

تفاوت روكش دندان با لمينت و كامپوزيت دندان در چيست؟

 

بهترين كلينيك لمينت دندان در تهران

همشهري آنلاين

يكي از سوالات اكثر افراد اين است كه تفاوت روكش دندان با كامپوزيت و لمينت دندان در چيست؟

 

 

براي رسيدن به پاسخ اين سوال بهتر است كه با ويژگي ها و عملكرد اين روش هاي درماني بيشتر آشنا شويد.

 

روكش دندان چيست؟

روكش دندان نوعي پروتز دندان شبيه به تاج دندان است كه اصولا در هنگام آسيب ديدگي شديد تاج دندان از آن استفاده مي شود. به منظور نصب روكش هاي دنداني نياز است كه بخش زيادي از دندان تراش داده شود و روكش به كمك سمنت يا چسب دندان پزشكي چسبيده مي شود.

 

لمينت دندان چيست؟

يكي از بهترين روش هاي اصلاح طرح لبخند، لمينت دندان به خصوص براي دندان هاي جلويي است. لمينت هاي دندان لايه بسيار نازك از سراميك هستند و مي توانند با رنگ هاي مختلف ساخته شوند و ظاهري كاملا مشابه با دندان هاي طبيعي انسان دارد. از لمينت دندان اصولا به منظور زيبايي دندان ها و پوشاندن عيوب ظاهري دندان ها استفاده مي شود. لمينت هاي دنداني مقاومت بسيار بالايي در برابر ضربه و تغيير رنگ دارند. براي نصب لمينت دندان نياز است كه كمي سطح دندان تراش داده شود و پس از قالب گيري از دندان و ساخت آن در لابراتوار، توسط دندانپزشك به روي سطح دندان ها چسبيده مي شوند. هزينه لمينت دندان به نسبت روكش و كامپوزيت دندان بيشتر است اما طول عمر آن نيز بسيار بالاتر از ساير روش هاست.

 

تفاوت روكش دندان با لمينت و كامپوزيت دندان در چيست؟

 

كامپوزيت دندان چيست؟

كامپوزيت دندان نوعي ونير دندانپزشكي است كه از نظر كاربرد تفاوتي با لمينت دندان ندارد. از جمله تفاوت هاي لمينت و كامپوزيت دندان مي توان به جنس آنها اشاره كرد. لمينت هاي دندان از جنس سراميك هستند اما كامپوزيت دندان به شكل خمير هستند كه به كمك نوري مخصوص به سطح دندان ها چسبيده مي شوند كه نيازي به ساخت آنها در لابراتوار نيست. براي نصب كامپوزيت نيازي به تراش دادن دندان ها نيست، بلكه اين ماده خميري شكل به كمك نوري آبي رنگ توسط دندانپزشك به سطح دندان ها چسبيده مي شود. كيفيت و ماندگاري كامپوزيت دندان به نسبت لمينت دندان كمتر است و همچنين زيبايي طبيعي لمينت بسيار بيشتر از كامپوزيت دندان است. البته به دليل ارزان بودن كامپوزيت دندان نسبت به لمينت، اين روش طرفداران بسيار بيشتري دارد.

 

تفاوت روكش دندان با لمينت و كامپوزيت دندان در چيست؟

 

موارد استفاده

كامپوزيت دندان و لمينت دندان بيشتر يكي از خدمات زيبايي در حوزه دندانپزشكي است كه از آن به منظور اصلاح دندان هاي نامرتب و تغيير رنگ داده شده استفاده مي شود. شايان ذكر است كه در صورت ترك جزئي دندان هم مي توان از كامپوزيت به منظور محافظ دندان استفاده كرد. نصب كامپوزيت معمولا نيازي به تراش دندان ندارد و اين ماده در مطب دندانپزشكي ساخته مي شود. بنابراين شما مي توانيد در سريع ترين زمان ممكن و با هزينه نسبتا كمتر به نسبت لمينت و روكش دندان، به دندان هاي زيباتر دست پيدا كنيد اما كامپوزيت هميشه نمي تواند يك گزينه درماني مناسب براي شما باشد. براي مثال وقتي كه يك دندان عصب كشي شده پس از گذشت مدت زماني به رنگ مشكي يا خاكستري تبديل مي شود نمي توان آن را با كامپوزيت پوشاند و در اين صورت نياز است كه اين دندان با روكش دندان پوشش داده شود. براي نصب روكش دندان برخلاف كامپوزيت و لمينت دندان تقريبا كل سطح دندان تراش داده مي شود و پس از قالب گيري از دندان و ارسال آن به لابراتوار براي ساخت پس از گذشت چند روز نصب مي شود.

 

تفاوت روكش و كامپوزيت دندان در چيست؟

با مثالي كه زده شده به احتمال زياد متوجه تفاوت روكش با كامپوزيت دندان شده ايد. به طور كلي كامپوزيت دندان در موارد زير كاربرد دارد:

 

براي اصلاح نامرتبي جزئي دندان هاي جلو

براي تغيير رنگ دندان هاي زرد شده

با اين تفاسير كامپوزيت دندان بيشتر جنبه زيبايي دارد در حالي كه روكش دندان بيشتر جنبه درماني دارد و براي محافظت از دندان هايي كه درمان ريشه يا عصب كشي انجام شده است، از آن استفاده مي شود. در واقع از روكش دندان در مواقعي استفاده مي شود كه مشكلات دنداني بسيار شديد باشد و ساختار دندان به هر دليلي ضعيف شده باشد و نيازمند تقويت باشد.

 

مزاياي كامپوزيت دندان چيست؟

از جمله مزاياي كامپوزيت دندان عبارتند از:

 

از كامپوزيت به منظور اصلاح دندان هاي پوسيده جزئي، پر كردن حفره استفاده مي شود.

كامپوزيت دندان تنها در يك جلسه درماني انجام مي شود.

هزينه كامپوزيت دندان كمتر از روكش و لمينت دندان است.

براي نصب كامپوزيت دندان نيازي به تراش دندان نيست.

مزاياي لمينت دندان چيست؟

از جمله مزاياي لمينت دندان عبارتند از:

 

ظاهري كاملا طبيعي دارد.

ماندگاري بسيار بالا در حدود 10 الي 15 سال دارد.

استحكام بسيار بالا در برابر تغيير رنگ و ضربه دارند.

نگهداري از لمينت دندان كاملا مشابه دندان هاي طبيعي است و چالش خاصي براي افراد ندارد.

مزاياي روكش دندان چيست؟

از جمله مزاياي روكش دندان عبارتند از:

 

از دندان هاي آسيب ديده و تضعيف شده مانند دندان هاي عصب كشي شده محافظت مي كند.

مقاومت بسيار بالايي در مقابل تغيير رنگ و لكه دارد.

استحكام و مقاومت بسيار بالايي در برابر ضربه دارند و احتمال ترك خوردن و شكستن آنها كمتر از ساير روش هاست.

بسياري از مشكلات دنداني كه با كامپوزيت و لمينت دندان قابل اصلاح نيستند، با روكش دندان قابل اصلاح هستند.

ظاهري كاملا طبيعي دارند.

طول عمر روكش هاي دندان نسبتا بالا بوده و حدود 15 سال است.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.