كدام زيباتر است؟ لمينت دندان يا كامپوزيت؟

كدام زيباتر است؟ لمينت دندان يا كامپوزيت؟

قيمت لمينت دندان 1401

 

لمينت دندان و كامپوزيت دندان هر دو روش هاي بسيار خوبي براي رفع ايرادات ظاهري دندان ها ميباشند اما كدام يك بهتر است؟ با دانستن تفاوت هاي لمينت و كامپوزيت ميتوان به اين سوال پاسخ داد.

به گزارش گروه اجتماعي ايسكانيوز، داشتن دندان ها زيبا و يك لبخند انرژي بخش حق مسلم تمام انسان هاست اما متاسفانه برخي از افراد به دليل شكستگي، لب پريدگي و تغيير رنگ دندان هاي خود از اين نعمت بي بهره هستند، اما جاي هيچ نگراني نيست. به لطف پيشرفت علم دندانپزشكي- زيبايي و با وجود روش هايي مانند لمينت دندان و كامپوزيت ونير ديگر داشتن يك لبخند زيباي هاليوودي يك آرزو نيست.

لمينت دنداني و كامپوزيت دندان هردو جزء بهترين و موثرترين روش هاي اصلاح طرح لبخند به شمار مي روند اما سوالي كه بسياري از بيماران با آن رو به رو هستند، اين است كه كيفيت كدام يك بهتر است؟ لمينت زيباتر است يا كامپوزيت؟ ماندگاري كدام يك از اين روش ها بيشتر است؟ با ما همراه باشيد تا با مقايسه اين دو تكنيك، به سوالات فوق پاسخ دهيم.

كامپوزيت دندان چيست؟
پيش از اينكه به تفاوت لمينت دندان و كامپوزيت ونير و مقايسه مزايا و معايب آنها بپردازيم بايد توضيح مختصري درباره اين دو تكنيك اصلاح طرح لبخند بدهيم.

كامپوزيت يا ونير، مواد پليمري نيمه جامدي هستند كه توسط اشعه نوري به خصوصي به سطح دندان ها مي چسبند و براي اصلاح عيوبي نظير نامرتبي دندان ها، شكاف بين دنداني و اصلاح رنگ و شكل دندان ها به كار ميرود. كامپوزيت دندان يك روش نوين، سريع و ارزان قيمت براي زيبايي دندان و لبخند مي باشد، زيرا اين روش هم زيبايي و اصلاح فرم دندان را به دنبال خواهد داشت و هم هزينه كمتري در مقايسه با ساير روش هاي اصلاح طرح لبخند مانند لمينت دارد.

دندان

جنس كامپوزيت از نوعي پلاستيك به نام رزين است. رزين همان ماده اي است كه از آن براي پر كردن دندان ها نيز استفاده ميكنند. دندانپزشك رزين را روي دندان ها پخش ميكند و فرم ميدهد و سپس با نور ليزر اين مواد سفت مي شوند.

مزاياي كامپوزيت
افراد زيادي حتي بازيگران معروف از كامپوزيت براي ترميم دندان ها و اصلاح لبخند خود استفاده ميكنند. كامپوزيت دندان مزاياي زيادي دارد از جمله:

مهم ترين مزيتي كه كامپوزيت دندان نسبت به لمينت دارد، هزينه پايين آن است. به طور متوسط هزينه لمينت هر دندان تقريبا دو برابر كامپوزيت است.
كامپوزيت، دندانهاي شكسته شده، آسيب ديده يا تغيير رنگ داده شده را به خوبي پوشش ميدهد به طوري كه هيچ اثري از آسيب ها روي آن نباشد.
اين روش تنها در يك جلسه امكان پذير است. زمان يكي از دغدغه هاي بيماران است و برخي از آنها ميخواهند كه خيلي سريع دندان هاي زيبا داشته باشند. تمام مراحل كامپوزيت دندان در يك جلسه چند ساعته انجام مي شود.
تنوع رنگ كامپوزيت دندان بسيار بالاست و بيمار ميتواند از بين گزينه هاي موجود رنگ سفيد يا رنگي كه مشابه رنگ دندان هاي طبيعي خودش است را انتخاب كند.
كامپوزيت دندان فاصله هاي بين دنداني را از بين ميبرد. اين شكاف هاي بين دنداني منجر به جا به جايي دندان ها و زوال استخوان فك مي شود اما با نصب لمينت هاي دنداني ميتوان اين فاصله ها را بست و از بروز اين دسته از مشكلات جلوگيري نمود.
يكي از مزاياي مهم كامپوزيت دندان، عدم تراش دندان است. در اين روش نيازي نيست كه دندانپزشك لايه اي از دندان را برش دهد در نتيجه براي افرادي كه ميناي دندان نازكي دارند بسيار ايده آل است.
لمينت دندان چيست؟
لمينت دندان (Dental laminate) لايه هايي ظريف با يك قالب مناسب، در طيف هاي مختلف رنگ سفيد و از جنس سراميك و كامپوزيت است كه به منظور اصلاح طرح لبخند و رفع مشكلات ظاهري دندان نظير بد شكلي، شكستگي ها، شكاف بين دنداني، سفيد كردن دندان ها و به طور كلي بازسازي ظاهر دندان ها به كار مي رود.

لمينت دندان انواع مختلفي دارد مانند لمينت سراميكي، لومينيرز و لمينت متحرك اما معروف ترين و همچنين بهترين نوع آن لمينت سراميكي يا پرسلين ونير ميباشد. وقتي از تفاوت كامپوزيت دندان و لمينت صحبت ميكنيم، منظور ما پرسلين ونير ميباشد.

دندان

لمينيت به اين صورت است كه دندانپزشك بايد ابتدا مقداري از ميناي دندان را بتراشد تا فضاي كافي براي قرار دادن اين روكش ها وجود داشته باشد. سپس قالب هاي لمينت به لابراتوار فرستاده شده و پس از چند هفته اين پوسته ها ساخته مي شوند. دندانپزشك لمينت هاي دنداني را روي دندان هاي طبيعي قرار ميدهد.

نكات مثبت لمينت دندان
لمينت دندان هميشه بهترين گزينه براي طراحي لبخند و ترميم دندان ها بوده اند. اين حجم از محبوبيت به دليل مزاياي بسيار اين روش ميباشد. مزيت هاي استفاده از لمينت دنداني عبارتند از:

لمينت دندان از ماده اي به نام پرسلين كه بسيار بادوام و محكم است ساخته مي شوند. همين موضوع باعث ماندگاري بالاي لمينت نسبت به كامپوزيت دندان شده است.
لمينت هرگونه لكه روي دندان ها را پوشش ميدهد. از آنجايي كه لكه هاي ناشي از فلورايد يا مواد غذايي رنگي معمولا عميقا در دندان فرو ميروند، روش هايي مانند بليچينگ نتايج محدودي را در پي خواهند داشت اما لمينت دندان به طور كامل لكه هاي روي دندان را كاور ميكند.
لمينت دندان شكستگي و ساييدگي دندانها را ميپوشاند. چنانچه در در اثر ضربه، تصادف يا موقعيت هاي ديگر دچار شكستگي دندان ها شديد، لمينت ميتواند يك راه حل سريع و موثر براي پنهان كردن تراشه ها يا شكستگي هاي دنداني باشد.
لمينت هاي دنداني ميتوانند دندانهاي ناهموار و نامرتب را ترميم كنند. تراش دادن مقدار كمي از ميناي دندان باعث مي شود كه لمينت بهتر روي سطح دندان بمانند.
از بين بردن فاصله بين دندان ها يكي ديگر از مزاياي لمينت دندان ميباشد.
لمينت سراميكي، جنس و رنگ كاملا مطابق با دندانهاي طبيعي دارد و بيماران ميتوانند درصد سفيدي لمينت هاي خود را انتخاب كنند.
تفاوت لمينت دندان و كامپوزيت
حالا كه با مزاياي هر يك از روش هاي كامپوزيت دندان و لمينت دندان آشنا شديد، نوبت آن است كه به تفاوت اين دو تكنيك بپردازيم. اساسي ترين تفاوت هاي لمينت و كامپوزيت دندان از جهات مختلف عبارتند از:

تراشيدن دندان: براي انجام لمينت، دندانپزشك ناچار است كه بخشي از ميناي دندان را بتراشد تا روكش هاي لمينتي ظاهري غيرطبيعي پيدا نكنند و اندازه صحيحي داشته باشند در صورتي كه در كامپوزيت دندان نيازي به انجام اين مرحله نيست و مواد رزيني روي دندان چسبانده مي شود.
زمان: يكي ديگر از تفاوت هاي لمينت و كامپوزيت در مدت زمان درمان است. انجام كامپوزيت دندان حتي در يك جلسه نيز امكان پذير است اما آماده سازي روكش هي لمنيت بين دو تا 3 هفته طول ميكشد.
متريال سازنده: با وجود تمام مزاياي كامپوزيت ونيرها، آنها هرگز نتوانستد در يك زمينه با لمينت دندان رقابت كنند: دوام. لمينت از پرسلين كه به مراتب محكم تر از رزين است ساخته مي شود، به همين خاطر است كه در صورت مراقبت و نگهداري درست، لمينت بين 10 تا 15 سال و كامپوزيت ونير بين 5 تا 7 سال دوام مي آورد.
قيمت: لمينت دندان به دليل جنس بهتر قيمت بالاتري نيز دارد. هزينه كامپوزيت دندان تقريبا يك سوم لمينت است اما در نظر داشته باشيد كه طول عمر آنها نيز نصف لمينت دندان است.
ترميم: لمينت دندان يك روش دائمي است يعني پوسته هاي لمينت روي دندان مي چسبند و اگر اين روكش ها ترك بخورند يا بشكنند راه برگشتي نيست اما كامپوزيت دندان در صورت آسيب ديدن قابل ترميم است.
كامپوزيت ونير بيشتر از لمينت هاي دنداني مستعد لكه هستند. به طور كلي كامپوزيت دندان به شفافي لمينت نيست و به مرور زمان در اثر نوشيدن نوشيدني هاي رنگي لك مي شود و تغيير رنگ ميدهد.
به طور كلي با توجه به آنچه درباره تفاوت هاي لمينت دندان و كامپوزيت بيان شد، مي توان گفت لمينت به دليل مقاومت بيشتر در برابر تغيير رنگ و شكستگي و غيره بهتر از كامپوزيت است، اما قيمت لمينت بسيار بالاتر از كامپوزيت ونير است و همين موضوع ذهن بيماران را به خود مشغول ميكند؟ كداميك براي شما از اهميت بيشتري برخوردار است؟ هزينه يا كيفيت؟

دندان

لمينت زيباتر است يا كامپوزيت دندان؟
از نظر هركسي زيبايي معيارهاي خاصي دارد و نمي توان به طور دقيق گفت لمينت دندان زيباتر است يا كامپوزيت ونير اما ويژگي هايي وجود دارند كه ميتوانند در انتخاب اين دو روش از نظر ظاهر و زيبايي به شما كمك كند، مثلا لمينت دندان ظاهر طبيعي تري دارند زيرا نيكه شفاف هستند و وقتي كه نور به آنها برخورد ميكند، مشابه دندان هاي طبيعي، نور را منعكس ميكند. لازم به ذكر است كه كامپوزيت دندان بعد از پوليش كاري طبيعي به نظر مي رسند.

روكش هاي لمينت معمولا نسبت به كامپوزيت دندان نازك تر هستند. كامپوزيت ونير در صورتي كه از جنس خوب و توسط يك دندانپزشك حرفه اي نصب نشوند، مانند يك لايه ضخيم و مصنوعي به نظر ميرسند در صورتي كه لمينت دندان به طور ذاتي ظريف است و با برداشتن قسمتي از ميناي دندان كاملا در جاي خود تنظيم مي شود.

نوار عصب عضله براي تشخيص درد

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.