تشخيص پوسيدگي دندان با پشتيباني هوش مصنوعي

توسط دانشمندان آلماني انجام شد؛
تشخيص پوسيدگي دندان با پشتيباني هوش مصنوعي
دندان مصنوعي

 

 

مطالعات موفق محققان آلماني نشان داد كه استفاده از هوش مصنوعي در تشخيص پوسيدگي هاي دندان صحيح و در طول زمان مقرون به صرفه بوده و مي تواند به زودي به اين عرصه وارد شود.

 

به گزارش سيناپرس، پژوهش هاي محققان آلماني نشان داد كه استفاده دندانپزشكان از هوش مصنوعي و غير تهاجمي مي تواند مقرون به صرفه باشد و اين موضوع در يك كارآزمايي تصادفي آزمايش شد.

 

اين مطالعه مقرون به صرفه بودن تشخيص پوسيدگي پروگزيمال با پشتيباني هوش مصنوعي را در يك كارآزمايي تصادفي و كنترل ‌شده مورد بررسي قرار داد. در اين آزمايش بيست و سه دندانپزشك ۲۰ مدل از استفاده از فن آوري هوش مصنوعي را ارزيابي كردند.

 

۱۰ مورد از آنها به طور تصادفي با يك نرم افزار مبتني بر هوش مصنوعي و ۱۰ مورد ديگر بدون هوش مصنوعي مورد ارزيابي قرار گرفتند. سپس اين مطالعه نسبت تشخيص هاي مثبت و منفي درست و نادرست و تصميمات درماني اتخاذ شده براي هر ضايعه شناسايي شده اعم از غير تهاجمي، ميكرو تهاجمي و تهاجمي را ارزيابي كرد.

 

فالك شونديكه (Falk Schwendicke) يكي از پژوهشگران اين مطالعات در برلين آلمان مي گويد: نتايج تحقيقات ما نشان داد كه براي تشخيص ضايعات اوليه (E2 يا D1)، دندانپزشكان به طور قابل توجهي در هنگام استفاده از هوش مصنوعي حساس تر بودند و مشخص شد كه تصميمات درماني اتخاذ شده در طول زمان مقرون به صرفه هستند.

 

او در ادامه مي افزايد: اگر همه مشكلات اوليه شناسايي شده به صورت غير تهاجمي يا ميكرو تهاجمي درمان شده بودند، هوش مصنوعي بسيار كم ‌هزينه‌ تر از عدم وجود هوش مصنوعي بود. به گزارش سيناپرس، برنامه هاي كاربردي هوش مصنوعي نه تنها بايد از تشخيص پوسيدگي دندان حمايت كنند بلكه با مديريت مبتني بر شواهد، ضايعات پوسيدگي بعدي را نيز مشخص كرده و در كاهش هزينه هاي آينده موثر واقع شوند.

 

شرح كامل اين پژوهش و يافته هاي جذاب آن در آخرين شماره مجله تخصصي آنلاين IADR منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

 


متخصص مغز و اعصاب

 



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.