حساسيت دندان را چگونه در خانه درمان كنيم؟

پايگاه اطلاع رساني و خبري جماران -تهران
حساسيت دندان را چگونه در خانه درمان كنيم؟

دندانپزشكي ديجيتال


در صورتي كه دندان هاي حساسي داشته باشيد، فعاليت هايي مانند مسواك زدن، خوردن و آشاميدن ممكن است دردي تيز و موقت در دندان هاي شما ايجاد كند. معمولا دندان ها در اثر ساييده شدن ميناي دندان و نمايان شدن ريشه، حساس مي شوند. با اين وجود ناراحتي در دندان ممكن است به دليل عوامل ديگري از قبيل حفره، ترك خوردگي، بيماري لثه و يا فرسودگي ايجاد شود.

حساسيت دندان را چگونه در خانه درمان كنيم؟
در صورتي كه دندان هاي حساسي داشته باشيد، فعاليت هايي مانند مسواك زدن، خوردن و آشاميدن ممكن است دردي تيز و موقت در دندان هاي شما ايجاد كند. معمولا دندان ها در اثر ساييده شدن ميناي دندان و نمايان شدن ريشه، حساس مي شوند. با اين وجود ناراحتي در دندان ممكن است به دليل عوامل ديگري از قبيل حفره، ترك خوردگي، بيماري لثه و يا فرسودگي ايجاد شود.

چگونه حساسيت دندان را در خانه درمان كنيم؟
شما مي توانيد از اطلاعات زير در خصوص درمان حساسيت بهره ببريد:

از خميردندان مخصوص دندان هاي حساس استفاده كنيد.
خمير دندان هايي كه به منظور درمان حساسيت طراحي شده اند ممكن است براي درمان مناسب باشند. خميردندان هاي مخصوص دندان هاي حساس به علت نيترات پتاسيمي زيادي كه درون خود دارند، با پر كردن سوراخ هاي ريز روي ميناي دندان، دندان هاي شما را دربرابر عوامل محرك مقاوم مي كنند. در نتيجه اعصاب دندان شما كمتر در معرض عوامل خارجي قرار مي گيرد. خمير دندان هاي Sensodyne از بهترين نوع خمير دندان هاي حساس هستند كه اكثر دندانپزشكان آن را تاييد مي كنند. اما اين نكته را فراموش نكنيد كه خميردندان هاي ضدحساسيت را از داروخانه ها يا فروشگاه هاي اينترنتي معتبر مانند فروشگاه محصولات بهداشتي سپيد كه محصولات اورجينال ارائه مي دهد تهيه نماييد زيرا نمونه غيراورجينال اين نوع از خميردندان ها كارايي مناسبي نخواهند داشت.

از مسواك هاي نرم استفاده كنيد.
 

حساسيت دندان  (2)

 

يكي از مهمترين نكات براي تسكين درد دندان، تعويض مسواك است. در صورتي كه مسواك با موهاي سفت را مورد استفاده قرار مي دهيد، وضعيت دندان هايتان بدتر خواهد شد. برس سفت مسواك و خميردندان هاي ساينده ممكن است كه سوراخ هاي ريز روي ميناي دندان را بيشتر كنند و در نهايت درد و حساسيت دندان شما بيشتر شود در عوض مسواك هايي با برس هاي نرم و يك لايه خميردندان محافظ لثه بر روي آنها باعث مي شود تا علاوه بر محافظت لثه، به استحكام ميناي دندان شما بپردازد تا از حساسيت دندان هايتان جلوگيري شود. بنابراين حتما از مسواك نرم استفاده كنيد تا يكپارچگي لثه و دندان هايتان حفظ شود.

تسكين درد با ميخك
ميخك و روغن ميخك ماده اي ضدالتهاب، ضد درد و ميكروب كش است. آنها مي توانند از التهاب و رشد باكتري ها جلوگيري كنند و درد را كاهش دهند. زماني كه شما از عصاره ميخك براي دهانتان استفاده مي كنيد ممكن است موجب ايجاد اثر بي حس كنندگي شود و درد و حساسيت را در دندانتان كاهش دهد. در صورتي كه شما عصاره ميخك را با اسانس پرتقال تركيب كنيد ممكن است كه خواص ضد درد آن افزايش يابد. اين نوع اسانس ها بسيار قوي هستند و بهتر است كه همراه با روغن نارگيل و يا آواكادو مورد استفاده قرار گيرند.

از سير استفاده كنيد.
ممكن است نفس با بوي سير ناخوشايند شود اما اين ماده حاوي تركيبات بسيار با ارزشي است و بسيار به سلامت دهان و دندان شما كمك مي كند.آليسين يكي از تركيبات موجود در سير است. اين ماده مفيد  يك تركيب ضد باكتري و تسكين دهنده درد است. از آنجايي كه اين ماده موجب كاهش باكتري و درد مي شود، درماني طبيعي براي دندان هاي شما به حساب مي آيد. شما مي توانيد سير را برش دهيد و مستقيم بر روي دندان هايتان بگذاريد و يا يك حبه سير را با چندقطره آب و نبم قاشق چايخوري نمك مخلوط كردن و خمير درست كنيد.سپس اسن خمير را به طور مستقيم بر روي ناحيه حساس دهانتان قرار دهيد. سير و يا خمير سير بايد به مدت ده دقيقه روي دندانهايتان بمانند و بهتر است كه اين كار را روزي دوبار تكرار كنيد.

از خوردن غذاها و نوشيدني هاي مشكل زا بپرهيزيد.
برخي از نوشيدني ها و غذاها موجب حساس تر شدن دندان شما مي شوند. شما بايد اين مواد غذايي را كمتر مصرف كنيد و يا به طور كامل استفاده از آن را قطع كنيد. غذا و نوشيدني هاي اسيدي نظير قهوه، ميوه، ترشيجات و نوشابه ها موجب افزايش حساسيت دندان شما مي شوند. در صورتي كه دندان حساس داريد بهتر است كه استفاده از اين نوع غذاها را كاهش دهيد. همچنين از خوردن مايعاتي كه بيش از حد داغ و يا سرد هستند بپرهيزيد زيرا ناراحتي دندان شما را افزايش مي دهند.

از روش هاي سفيد كننده دندان كمتر استفاده كنيد.
به دست آوردن دندان هايي چون مرواريد و سفيد ممكن است براي شما دردسر ايجاد كند.  خوشبختانه حساسيت ناشي از روش هاي سفيد كردن دندان موقتي هستند و پس از قطع برطرف مي شوند. بهتر است كه با پزشك خود در مورد نحوه ادامه درمان صحبتي داشته باشيد.

در صورتي كه درمان هاي خانگي موثر نبود چه كنيم؟
 

حساسيت دندان  (3)

 

در صورتي كه درمان خانگي پاسخ گوي مشكل شما نبود بايد:

طبق تجويز دندانپزشكتان عمل كنيد. درمان هاي حاوي فلورايد مناسب است. در صورتي كه حساسيت شما ناشي از فرسايش ميناي دندان باشد و خمير دندان ضد حساسيت تاثيري نداشته باشد، معمولا پزشك شما درمان فلورايدتراپي را تجويز مي كند. به طور طبيعي فلورايد موجب سفتي دندان، جلوگيري از پوسيدگي دندان و تسكين حساسيت مي شود. فلورايد درماني داراي راههاي مختلفي است. از خمير دندان حاوي فلورايد بالا ( تجويز نسخه براي دوره هاي سه ماهه) گرفته تا دهانشويه كه مي توان آن را بدون نسخه خريداري كرد. ( البته بهتر است از دندانپزشك خود مشورت بگيريد). دندانپزشك براي شما مشخص مي كند كه چقدر مي توانيد خمير دندان و يا دهانشويه را مورد استفاده قرار دهيد اما به طور كلي استفاده از دو مورد ذكر شده، روال عادي بهداشت دهان و دندان شما است. دندانپزشك شما ممكن است كه در طول درمان مقداري ژل حاوي فلورايد(وارنيش دندان) به دندان هايتان بماليد تا حساسيت آن كم شود.

درمان ريشه دندان يا كانال ريشه
در صورتي كه از ساير درمان ها پاسخي نگرفته باشيد و حساسيتتان منحصر به يه دندان باشد ممكن است پزشكتان ريشه درماني يا درمان كانال ريشه را تجويز كند.در اين نوع درمان، اعصاب حساس از بين برده مي شود. ممكن است كه اين نوع درمان ترسناك به نظر برسد اما شما مي توانيد پس از آن بدون حساسيت و درد  دندان زندگي كنيد. در واقع دندانپزشك شما توصيه مي كند كه اين درمان مناسب است يا نه . مي توان گفت كه روش ريشه درماني يا كانال ريشه يكي از موثر ترين روش ها براي دندانهاييست كه به دليل ضربه و يا ترك خوردگي داراي دردهاي شديد هستند. در صورتي كه دندان تان شكسته و يا بسيار دردناك است حتما به دندانپزشك مراجعه

 

 

كنيد. هر درماني را كه براي حساسيت دندان خود مورد استفاده قرار مي دهيد بايد اين نكته را در نظر بگيريد كه مراقبت از دندان خود را فراموش نكنيد و براي جلوگيري از فرسايش بيشتر ميناي دندان و عود حساسيت اقدام ورزيد. در صورتي كه رژيم غذاييتان مملو از مواد اسيدي و شيرين است( مانند مركبات و شكلات و يا نوشيدني هاي گازدار) مصرف آن را كاهش دهيد به دليل اينكه اين مواد غذايي عامل اصلي فرسايش دندان هستند. معاينه هاي منظم دندانپزشكي را فراموش نكنيد . مسواك زدن دوبار در روز، نخ دندان كشيدن و رعايت بهداشت دهان به حفظ دندان هاي سالم كمك مي كند.

جراحي پيوند لثه
در صورتي كه ريشه دندانتان، لثه خود را از دست داده باشد طي عمل جراحي مقداري از بافت لثه از منطقه ديگر دهانتان گرفته مي شود و به منطقه آسيب ديده پيوند زده مي شود. اين كار از ريشه هاي در معرض آسيب محافظت مي كند و حساسيت را كاهش مي دهد. به منظور پيشگيري از بيماري لثه و حساسيت ، معاينات روتين دندانپزشكي و استفاده از خميردندان هاي محافظ لثه ضروري است.

نوار عصب و عضله براي چيست

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.