نكات مهم براي بهداشت دهان و دندان لمينت يا كامپوزيت شده

نكات مهم براي بهداشت دهان و دندان لمينت يا كامپوزيت شده

مراقبت هاي بعد از لمينت دندان

دنياي اقتصاد

دندانهاي سالم نيازي ضروري براي افراد هستند كه در تغذيه، تكلم و زيبايي آنها تاثير بسزايي دارند.

نكات مهم براي بهداشت دهان و دندان لمينت يا كامپوزيت شده
با پيشرفت و گسترش علم دندانپزشكي، روشهاي درماني و زيبايي بسياري به وجود آمده كه نه تنها به رفع عيوب دنداني كمك كرده است؛ بلكه ظاهري زيبا و مرواريدي رنگ به دندان ها مي دهد.

افراد با استفاده از اين روشها، طرح لبخند خود را بهبود بخشيده و با اعتماد بنفس در اجتماع حاضر مي شوند. در ادامه براي آگاهي شما از اين روشهاي درماني و نوع مراقبت شما پس از انجام آنها بيشتر توضيح خواهيم داد.
لمينت سراميكي
لمينت سراميكي از جنس پرسلن چيني است و در آزمايشگاه توسط دندانساز ساخته شده و در كلينيك روي دندان اعمال مي شود. پزشك مورد نظر با برداشتن لايه اي از ميناي دندان، پرسلن چيني را به جلوي دندان متصل ميكند. لمينت زيبايي بسيار بادوام و شبيه به دندان است و از هزينه ي بالايي نسبت به ساير روشها برخوردار است.

كامپوزيت
ونير كامپوزيت ها پوسته ي نازكي از جنس رزين يا تركيبي از لاستيك و شيشه در طيف رنگي مناسبي مي باشند كه دندانپزشك آن را بصورت لايه لايه در جلوي دندان اعمال كرده و توسط نورهاي مخصوص آن را روي دندان، محكم مي كند. ونير كامپوزيت روشي برگشت پذير است و هزينه ي آن نسبت به لمينت سراميكي كمتر بوده و مستعد لك است.

چگونه از كامپوزيت يا لمينت خود مراقبت كنيم؟
لمينت ها و كامپوزيت ها مانند دندان فابريك افراد نياز به مراقبت و محافظت دارند. براي مراقبت از لمينت ها و كامپوزيت هاي اعمال شده در دهان خود، بايد نكاتي را رعايت كنيد؛ اين نكات عبارتند از:

بهداشت دهان و دندان
براي حفظ سلامت و زيبايي ونير كامپوزيت يا پرسلن هاي چيني كه در دهان شما قرار دارند، بايد نظافت و بهداشت دهان و دندان خود را رعايت كنيد. براي مثال پس از هروعده غذايي با يك مسواك نرم و خمير دندان حاوي فلورايد، دندانهاي خود را مسواك بزنيد و اينگونه از تشكيل باكتري هاي مضربر روي دندانها جلوگيري كنيد.

نكته ي ديگر در بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان است كه بايد هر شب پيش از رفتن به رختخواب انجام شود. اين كار به منزله ي جدا سازي مواد غذايي باقيمانده در لابه لاي دندان ها و جاهايي كه مسواك قادر به تميز كردن آن نيست، انجام مي شود.

قدم بعدي استفاده از دهانشويه ي آنتي باكتريال است كه حداقل ۲ بار در هفته بايد استفاده شود؛ به اين صورت كه دهانشويه را داخل دهان ريخته و در دهان قرقره كنيد تا لثه و دندانها را ضد عفوني كند.

بهداشت دهان و دندان

از دندانهاي خود به عنوان ابزار استفاده نكنيد
دندانهاي لمينت شده يا كامپوزيتي شما مانند دندانهاي طبيعي خودتان شكننده و آسيب پذير است؛ بنابراين نبايد از آن به عنوان ابزار استفاده كنيد. جويدن ته مداد، باز كردن گره هاي سفت، بريدن پارچه و نخ با دندان، نه تنها موجب جمع شدن ميكروب ها در دهان مي شود؛ بلكه موجب ترك برداشتن دندان شما نيز خواهد شد.

از جويدن خوردنيهاي سفت خودداري كنيد
دندانهاي شما پس از اعمال لمينت يا كامپوزيت، نيازمند مراقبت مي باشد؛ به همين علت از خوردن خوراكيهاي سفت مانند گردو و بادام، شكستن تكه هاي ريز يخ و … خودداري كنيد.

از محافظ صورت استفاده كنيد
ورزش هاي رزمي يكي از مواردي است كه ممكن است به دندانهاي شما آسيب برساند و موجب شكسته شدن آنها شود. اگر مصمم به ادامه ي ورزش هاي رزمي هستيد و در كنار آن علاقمند به حفظ دندانهاي خود مي باشيد، بايد از محافظ صورت و ضربه گير استفاده كنيد تا در صورت وارد شدن ضربه به صورت شما، مانع از آسيب به دندانها شود.

نوشيدني هاي گازدار و خوراكي هاي رنگي
نوشيدني هاي گازدار و رنگي مانند نوشابه، دلستر و آبميوه هاي رنگي براي دندانهاي شما بسيار ضرر دارد؛ به سطح دندان آسيب رسانده و رنگ دندان را تغيير مي دهد‌. همچنين پس از خوردن غذاهاي رنگي به سرعت مسواك بزنيد تا كامپوزيت هاي شما كه مستعد لك هستند؛ تغيير رنگ ندهند.

رنگ دندان

مصرف الكل و دخانيات
پس از انجام كامپوزيت يا لمينت، بايد بسياري از موارد استفاده خود را حذف يا به حداقل برسانيد؛ سيگار به علت دود و تاثير بدي كه روي رنگ دندان مي گذارد و الكل نيز به دليل تخريب سطح دندان، براي دندانها بسيار مضر بوده و بايد از مصرف بالاي آن بپرهيزيد.

دندان قروچه
اگر شما دچار دندان قروچه هستيد و نمي توانيد اين عادت بد دهاني را ترك كنيد، بهتر است از انجام لمينت يا كامپوزيت خودداري كنيد. در صورت اعمال اين روشها بر روي دندان بايد بسيار مراقب دندان قروچه خود باشيد؛ زيرا ساييدن و برخورد دندان ها روي هم، موجب فشار به لمينت و كامپوزيت شده و ممكن است كه ترك بردارد يا لب پر شود.

نتيجه گيري
اگر به دنبال دندانهاي مرواريدي و لبخندي به اصطلاح هاليوودي هستيد، بايد از روشهاي درماني و زيبايي لمينت سراميكي و رزين كامپوزيت استفاده كنيد؛ ماندگاري اين روشها بستگي به ميزان مراقبت شما از دندان هايتان دارد.

درمان اختلالات خواب

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.