ارتودنسي نامرئي چيست؟

اخبار دندانپزشكي

ارتودنسي نامرئي چيست؟

ارتودنسي نامرئي چيست؟

ارتودنسي نامرئي

ارتودنسي نامرئي يكي از محبوب ترين روش هاي درمان ارتودنسي بين بزرگسالان است كه اتفافا بدون عيب هم نيست.


به گزارش گروه اجتماعي ايسكانيوز، شما هم اين روز ها چيزهاي زيادي درباره ارتودنسي نامرئي شنيده ايد و درباره آن كنجكاو هستيد؟ اگر چنين است اين مقاله را بخوانيد تا ببينيد اين روش ارتودنسي دقيقا به چه شكل است چه مزايا و حتي چه معايبي دارد.

بيشتر بخوانيد:

بيماري‌هايي كه با معاينه دندان مشخص مي‌شوند
ارتودنسي نامرئي يك اصطلاح جديد در دندانپزشكي است. احتمالا شما هم مي دانيد كه براي مرتب كردن دندان ها حتما بايد از يك سري وسايل و ابزار استفاده شود. رايج ترين وسايل ارتودنسي آن هايي هستند كه به جلوي دندان ها متصل مي شوند و به راحتي قابل مشاهده هستند زيرا اغلب وسايل اين چنيني، فلزي اند. به مرتب سازي دندان ها با اين روش ارتودنسي ثابت مرئي گفته مي شود.

اما يك سري وسايل ديگر هستند كه در زمان استفاده؛ ظاهرا نامرئي هستند و كسي متوجه آن ها نمي شود. به درمان با اين روش ارتودنسي نامرئي گفته مي شود. در ايران هر زمان درباره اين روش مرتب سازي دندان ها صحبت شد منظور استفاده از الاينرهاي شفاف است. اين ها قالب هاي بي رنگ و شفافي هستند كه متحرك بوده و روي دندان ها قرار مي گيرند.

مزاياي ارتودنسي نامرئي چيست؟
مرتب سازي دندان ها با كمك الاينرهاي شفاف مزاياي زيادي دارد و به اين خاطر است كه هم اكنون، پر تقاضاترين روش در سراسر جهان همين روش نامبرده است. برخي از مزاياي ارتودنسي نامرئي با الاينرهاي شفاف عبارتند از:

هيچ محدوديت غذايي ايجاد نمي كنند
استفاده از آن ها بسيار ساده است
بهترين گزينه براي بزرگسالان و افراد شاغل هستند
سريع ترين روش مرتب كردن دندان ها هستند
نياز به كمترين ميزان مراجعه و ويزيت دارند
در حال حاظر مقرون به صرفه تر از ساير روش ها است
امروزه به عنوان بهترين روش ارتودنسي دندان در سراسر دنيا شناخته مي شود

معايب اصلي ارتودنسي نامرئي با الاينرها كدامند؟
اين روش يكي از بهترين تكنيك هاي مرتب سازي دندان ها است و به نسبت ساير روش هاي ارتودنسي عيب و ايرادهاي بسيار كم و اغلب جزئي دارد. متخصصان بر اين باورند ۳ مشكلي كه در ادامه توضيح داده شده اند اصلي ترين يا قابل توجه ترين معايب ارتودنسي نامرئي هستند.

۱.نمي تواند تمام نامرتبي هاي دنداني را اصلاح كند
همه متخصصان اين مورد را به عنوان يكي از بزرگترين معايب ارتودنسي نامرئي معرفي مي كنند. چرا كه با اين روش فقط نامرتبي هاي جزئي تا متوسط دنداني قابل اصلاح هستند. اگر شما شخصي هستيد كه دندان هايتان به شدت به هم ريخته است و يا ناهماهنگي فكي داريد بايد قيد اين روش را بزنيد.

۲. هزينه آن رو به افزايش است
يكي از اصلي ترين معايب ارتودنسي نامرئي افزايش هزينه درمان با آن است. پر واضح است كه كلا ارتودنسي جزء درمان هاي پر هزينه و گران قيمت دندانپزشكي است. زيرا هم تخصصي است و هم اينكه متاسفانه به دلايل خاصي طولاني مدت است. هزينه ارتودنسي به دلايلي كه همه مي دانيم در حال افزايش است چنانكه هزينه خورد و خوراك روزانه هم سر به فلك كشيده و ميكشد.
اما دليل روشن ديگري وجود دارد كه توضيح مي دهد چرا هزينه ارتودنسي نامرئي بيشتر از ساير روش هاي ديگر در حال افزايش است. آن دليل اين است كه فناوري و تكنولوژي ساخت الاينرها هر ساله پيشرفته تر شده و كيفيت درمان با آن نيز بيشتر مي شود بنابراين هر ساله قيمت آن نسبت به روش هاي ديگر بيشتر مي شود.

۳. براي اين افراد مناسب نيست!
اصرار داريم كه ارتودنسي نامرئي با الاينرهاي شفاف براي بيشتر افراد جامعه مناسب است. اين را از اين جهت مي گوييم كه بيشتر افراد جامعه نامرتبي دنداني دارند، اما خوشبختانه بيشترشان نامرتبي جزئي تا متوسط دارند. بنابراين درصد زيادي از افراد جامعه مي توانند با اين روش ساده دندان هايشان را مرتب كنند.
با اين توصيف، برخي از افراد بهتر است اين روش را در نظر نگيرند زيرا ممكن است برايشان مقرون به صرفه نباشد.

ارتودنسي نامرئي چگونه نامرتبي دندان را برطرف مي كند؟
ابتدا ويزيت مي شويد
همه چيز از يك جلسه ويزيت ساده شروع مي‌شود. زماني كه شما بلاخره تصميم مي‌گيريد كه براي مرتب كردن دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند خود به مطب يك متخصص ارتودنسي مراجعه كنيد.

از دندان‌هايتان عكس و قالب گرفته مي‌شود
متخصص، شما را معاينه مي كند و سپس ۲ كار مهم ديگر انجام خواهد داد. ابتدا از دندان هايتان عكس راديوگرافي (با اشعه ايكس) مي گيرد. در قدم بعدي قالب دندان هايتان را هم آماده مي كند. گرفتن قالب زياد زمان نمي برد و بسيار ساده تر از گرفتن عكس است و براي اين انجام مي شود كه شكل ظاهري و موقعيت دندان ها نسبت به هم كاملا مشخص باشد.

در لابراتوار برايتان الاينر ارتودنسي نامرئي مي سازند
ارتودنيست عكس ها، نتيجه معاينه خودش و قالب دندان هايتان را به لابراتوار ارسال مي كند. لابراتوار جاييست كه در آن بر اساس چيزهايي كه ارتودنتيست فرستاده، برايتان الاينر شفاف ارتودنسي نامرئي مي سازند.

الاينرها دندان هاي شما را كم كم مرتب مي كنند
الاينرها به صورت جفتي ساخته مي شوند و ممكن است براي شما بسته به شدت نامرتبي از ۵ تا ۱۵ جفت (مثال) الاينر ساخته شود. هر كدام از اين الاينرها مقداري دندان هايتان را حركت داده و مرتب مي كنند. پس از ۲ هفته استفاه از هر جفت الاينر، ماموريت آن جفت تمام مي شود و بايد جفت هاي ديگر را به ترتيب استفاده كنيد.

كلينيك سلامت جنسي

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.