جزييات تخفيف ۶۵ درصدي ۸ خدمت دندانپزشكي در مراكز جامع سلامت

جزييات تخفيف ۶۵ درصدي ۸ خدمت دندانپزشكي در مراكز جامع سلامت
جزييات تخفيف ۶۵ درصدي ۸ خدمت دندانپزشكي در مراكز جامع سلامتمديركل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به كاهش چشمگير پرداخت از جيب مردم براي بسته خدمات دهان و دندان در شهرها و روستاها، هشت خدمت رايگان دندانپزشكي در روستاها را برشمرد و گفت: اين خدمات براي گروه هدف در شهرها هم با تخفيف بسيار خوب تا ۶۵ درصد انجام مي‌شود.
به گزارش تابا؛ دكتر زهرا سيدمعلمي درباره شاخص‌هاي پوسيدگي دنداني، گفت: شاخصي تحت عنوان DMFT داريم كه وجود پوسيدگي و يا كشيدن دندان بر اثر پوسيدگي و ترميم دندان‌هاي پوسيده را نشان مي‌دهد. اين شاخص در گروه‌هاي سني مختلف بررسي مي‌شود كه گروه سني ۱۲ سال يكي از گروه‌هاي مطرح در اين زمينه است. بر اساس آخرين پيمايش انجام شده در سال ۱۳۹۵ عدد ۱.۸۴ درخصوص پوسيدگي دنداني به ما نشان داده شد و اين يعني به طور متوسط هر كودك ۱۲ ساله ايراني نزديك به ۲ دندان پوسيده،‌ پر شده يا كشيده شده دارد. بر اساس اين شاخص، ايران جزو كشورهاي با پوسيدگي دنداني كم است. درمان دندان‌هاي پوسيده اهميت ويژه دارد و نبايد به همان حال رها شوند.
وي افزود: شاخص ديگر با نام Caries Free شناخته مي‌شود و درصد كودكاني كه هيچگونه پوسيدگي دنداني ندارند را بيان مي‌كند. در اين خصوص لازم است درصد كودكاني كه هيچگونه پوسيدگي دنداني ندارند را نيز بهبود دهيم.
مديركل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به توقف آموزش حضوري طي سال‌هاي شيوع كرونا و به دنبال آن تعطيلي مدارس اشاره كرد و آن را عاملي براي ايجاد وقفه در خدمات وزارت بهداشت در مدارس دانست و بيان كرد: پيش‌بيني ما اين است كه شاخص DMFT طي اين سال‌هاي كرونا به دنبال كاهش مراجعه مردم به دندانپزشكي، افزايش يافته باشد و برنامه داريم كه پيمايشي در سال ۱۴۰۱ درخصوص احصاء آمار جديد داشته باشيم تا وضعيت موجود را بدانيم.
او ادامه داد: به شكل جدي قصد اجراي برنامه‌هايي مشترك با آموزش و پرورش داريم كه در انتظار عقد تفاهم‌نامه ميان دو وزارتخانه هستيم تا با حضور در مدارس برنامه‌هاي آموزشي، پيشگيري و درماني را اجرا كنيم. در زمينه آموزش قصد آموزش والدين،‌ اولياي مدرسه و خود دانش‌آموزان را داريم اما هدف نهايي دانش‌آموزان هستند. از سوي ديگر رصد بوفه مدارس در برنامه گنجانده شده است تا تغذيه سالم در مدارس توزيع شود. در زمينه پيشگيري نيز استفاده از وارنيش فلورايد در دستور كار است تا براي اثربخشي مناسب دو بار در سال تحصيلي انجام شود كه با استفاده از نيروهاي محيطي خود قرار است اين اقدام را انجام دهيم.
مقالات ديگر: لمينت سراميكي دندان
سيدمعلمي درباره اقدامات درماني وزارت بهداشت در زمينه دندان پزشكي، تصريح كرد: در تعرفه‌هاي دندانپزشكي كه ابلاغ شده است، بر اساس مصوبه هيئت وزيران تعديل پرداخت مردم براي خدمات صورت گرفته است و بسته خدمتي در مناطق روستايي و شهري شامل معاينه،‌ آموزش بهداشت، فلورايد تراپي، شيارپوش كردن دندان‌ها يا فيشورسيلانت، ترميم دندان‌ها، كشيدن دندان‌هاي شيري و دائمي، درمان عصب زنده و پانسمان دندان‌ها است. اين خدمات براي گروه هدف در روستاها كاملا رايگان و در شهرها هم با تخفيف بسيار خوب تا ۶۵ درصد انجام مي‌شود. ساير خدمات دندانپزشكي كه در مراكز جامع خدمات سلامت ارائه مي‌شود اما جزء بسته خدمتي نيستند نيز با تخفيف ارائه مي‌شود. اين يك گام بزرگ است كه افزايش تعرفه‌اي كه طي دوسال اخير اتفاق افتاده بود را تعديل كرد.
وي افزود: گروه هدف ما براي دريافت اين بسته خدمتي ذكر شده شامل كودكان صفر تا ۱۴ سال در مراكز جامع خدمات سلامت و مادران باردار و شيرده است؛ البته درحال كار هستيم تا ان‌شاءالله گروه‌هاي ديگري هم مشمول اين بسته خدمتي با شرايط ذكر شده شوند. كل مردم امكان استفاده از خدمات دندانپزشكي مراكز جامع خدمات سلامت را به شكل تخفيف‌دار دارند و براي ساير افراد غير گروه‌هاي هدف نيز در شهرها و روستاها خدمات سلامت دهان و دندان تا ۶۵ درصد كاهش تعرفه داشته است. از ۵۶۰۰ مركز جامع خدمات سلامت، ۳۴۰۰ واحد داراي خدمات دندانپزشكي هستند و مردم مي‌توانند با مراجعه به اين مراكز خدمات ذكر شده را دريافت كنند.
او با تاكيد بر لزوم افزايش پوشش بيمه خدمات دندانپزشكي‌، اظهار كرد: پيش از اين بيمه‌ها ترميم دندان را تنها براي دندان شماره ۶ حساب كرده بودند ولي نظر ما اين بود كه طبق مصوبه هيئت دولت بقيه‌ دندان‌ها هم تحت پوشش بيمه قرار گيرند كه مراحل آن در حال انجام است كه ترميم و شيار پوش (فيشور سيلانت)، دندان‌هاي دائمي ۶ و ۷ تا سن ۱۴ سالگي و ترميم كليه دندان‌هاي شيري و دائمي بدون هيچگونه محدوديت دنداني و سني افراد، تحت پوشش بيمه قرار گيرد. افزايش پوشش بيمه‌هاي پايه براي سه خدمت مهم دندانپزشكي كه تاكنون بيمه نبودند نيز در دست اقدام است كه شامل پانسمان (پالپوتومي) دندان‌هاي شيري و دائمي، درمان عصب زنده دندان‌هاي دائمي و نيز درمان ريشه براي دندان‌هاي دائمي خواهد بود.
مديركل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت درباره تامين مواد و تجهيزات دندانپزشكي، بيان كرد: در مراكز وزارت بهداشت با اعتبارات دولتي تامين تجهيزات انجام مي‌شود ولي بحث افزايش شديد قيمت‌هاي مواد و تجهيزات در تعرفه‌ها اثر گذار است و بخش بزرگي از افزايش تعرفه‌ها به اين دليل است.
وي با اشاره به فعاليت يونيت‌هاي سيار دندانپزشكي در مناطق محروم، تصريح كرد: اين موضوع هنوز هم در سطح كشور در مناطقي كه يونيت ثابت وجود ندارد براي خدمت رساني وجود دارد. ما نيز دو برنامه در دست داريم كه يكي از آنها گسترش تعداد يونيت‌هاي سيار است تا بتوانيم مناطق محروم بيشتري كه دسترسي مناسبي ندارند را پوشش دهيم. برنامه دوم ما هماهنگي‌هايي براي انجام اردوهاي جهادي در سطح كشور است كه اكنون اندكي بي‌نظم است و ارتباط و هماهنگي لازم وجود ندارد؛ ما درصدد هستيم با هماهنگي بيشتر ارائه خدمت در مناطقي كه شكاف خدمتي بيشتري وجود دارد، انجام شود.
او تاكيد كرد: براي دندانپزشكان نيز برخي اقدامات در نظر داريم كه آنها هم انگيزه بيشتري براي خدمت‌رساني داشته باشند. اميدواريم ماحصل اقدامات ما موثر باشد تا هم دندانپزشك و هم سيستم سلامت در جهت برنامه‌هايي كه طراحي شده است خدمت كنند و مردم هم از اين خدمات منتفع شوند. تاكيد اصلي ما بر خدمات پيشگيري است كه نياز درماني مردم متعاقب آن كاهش يابد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.