لمينت دندان، از صفر تا صد ماجرا!

لمينت دندان، از صفر تا صد ماجرا!

هزينه لمينت دندان 1402

بسياري از افراد دوست دارند كه لبخندي زيبا با دندان‌هايي به رنگ مرواريد داشته باشند. با اين حال، دندان‌هاي طبيعي ما هميشه سفيد و بدون نقص نيستند. بنابراين، بايد به روش‌هايي مانند لمينت دندان روي بياوريم تا لبخند خود را اصلاح كنيم.
لمينت دندان
دندان‌هاي طبيعي ممكن است با افزايش سن بشكنند، كدر شوند و حتي ميناي خود را از دست بدهند. در چنين شرايطي، روكش‌هاي دنداني مانند لمينت دندان مي‌توانند سطح جلوي دندان‌هاي شما را بپوشانند و عيوب آن‌ها را مخفي نگه دارند.
هم اكنون ديگران مي خوانند
خانم‌ها بدانيد: اين جمله‌ها دل هر مردي را آب مي‌كنند!
توئيت جديد و جنجالي شروين حاجي‌پور كه توئيتر را بهم ريخت!
عربستاني‌ها از جورجينا درآمدزايي مي‌كنند!
تصاويري از دورهمي خصوصي خانم‌هاي بازيگر منتشر شد
چرا زنان زودتر از مردان پير مي‌شوند؟
بيشتر بخوانيد: چه دندان‌هايي را مي‌توان لمينت كرد؟
در اين مقاله مي‌خوانيد:
لمينت دندان چيست؟
انواع لمينت دندان
مراحل انجام لمينت دندان
كاربرد و مزاياي لمينت دندان
خطرات و عوارض لمينت دندان
مراقبت هاي بعد از لمينت دندان
عمر لمينت دندان
قيمت لمينت دندان
لمينت دندان چيست؟
لمينت‌ دندان كه به آن روكش نيز مي‌گويند، پوسته نازكي از جنس پرسلن يا رزين كامپوزيت است كه براي بهبود ظاهر دندان‌ها به سطح جلويي آن‌ها چسبانده مي‌شود و همان‌طور كه گفتيم، عيوب آن‌ها را مي‌پوشاند.
از لمينت دندان براي تغيير رنگ، شكل و اندازه دندان‌ها استفاده مي‌شود و حتي مي‌تواند شكاف يا ترك‌هاي دنداني را نيز اصلاح كند. لمينت يكي از محبوب‌ترين روش‌هاي دندانپزشكي زيبايي است كه به كمك آن مي‌توانيد يك لبخند زيباي هاليوودي داشته باشيد. خوبي لمينت اين است كه نسبت به روكش‌ها كم تهاجمي‌تر است و با مراقبت مناسب مي‌تواند تا سال‌ها دوام بياورد.
عوارض لمينت دندان
بيشتر بخوانيد: لمينت دندان چيست؟ چگونه انجام مي شود؟
انواع لمينت دندان
لمينت‌ها انواع مختلفي دارند:
لمينت سراميكي يا پرسلن از چندين لايه چيني نازك تشكيل شده است كه با ميناي طبيعي دندان و يك پوشش چسبنده جايگزين مي‌شود. البته برخلاف تصور رايج، در ساخت اين لمينت‌ها نيازي به تراشيدن كل دندان‌ها نيست و اگر پيش يك دندانپزشك حرفه‌اي برويد، تنها با يك آماده سازي نسبتاً محدود مي‌توانيد دندان‌هاي خود را لمينت كنيد.
نوع ديگر لمينت، ونير كامپوزيت است. رزين كامپوزيت از كم هزينه‌ترين نوع روكش‌ها محسوب مي‌شود و اتصال آن به دندان‌ها نيز زحمت كمتري دارد. با اين حال، دوام آن نيز كمتر است و بايد هر چند سال يك بار ترميم شود.
لمينت دندان چيست
بيشتر بخوانيد: انتخاب لمينيت يا كامپوزيت
مراحل انجام لمينت دندان
مراحل انجام لمينت دندان معمولاً موارد زير را شامل مي‌شود:
مشاوره: دندانپزشك دندان‌هاي شما را معاينه مي‌كند و اهداف و انتظارات شما را مورد بررسي قرار مي‌دهد تا تشخيص دهد كه آيا لمينت‌ دندان بهترين گزينه براي شما هست يا خير. سپس از دندان‌هاي شما قالب مي‌گيرد تا آن را به آزمايشگاه بفرستد.
آماده سازي: دندانپزشك مقدار كمي از ميناي دندان شما را جدا مي‌كند تا جا براي لمينت باز شود.
باندينگ: پس از دريافت لمينت از آزمايشگاه، دندانپزشك تناسب و رنگ لمينت را بررسي كرده و تنظيمات لازم را انجام مي‌دهد. سپس قبل از اتصال، سطح دندان‌هاي شما را تميز و صاف مي‌كند. در نهايت نيز كار لمينت روي دندان‌هاي شما را انجام مي‌دهد.
پوليش: در آخرين مرحله، پس از تكميل فرآيند باندينگ، لمينت را صيقل مي‌دهد تا طبيعي و صاف به نظر برسد.
انواع لمينت دندان
بيشتر بخوانيد: كامپوزيت ونير و لمينت طبيعي، تفاوت‌ها و مزايا و معايب
كاربرد و مزاياي لمينت دندان
مزايا و كاربرد لمينت دندان به موارد گفته شده خلاصه نمي‌شود و خيلي بيشتر است. پس بايد اضافه كنيم:
مي‌توان از لمينت دندان براي تغيير رنگ، شكل، اندازه يا طول دندان استفاده كرد.
مي‌توان با لمينت دندان ظاهر دندان‌هاي لكه‌ دار، ترك خورده يا فاصله دار را بهبود بخشيد.
مي‌توان دندان‌ها را متقارن‌تر و يكدست‌تر نشان داد.
لمينت حتي مي‌تواند براي بعضي از مراجعين، يك جايگزين خوب براي ارتودنسي سنتي باشد.
در نهايت، لمينت دندان بادوام است و با مراقبت مناسب مي‌تواند تا سال‌ها دوام بياورد.
البته يادتان باشد كه لمينت دندان براي همه افراد مناسب نيست و فقط دندانپزشك است كه مي‌تواند شما را در اين زمينه راهنمايي كند.
مزاياي لمينت دندان
بيشتر بخوانيد: تفاوت روش انجام كامپوزيت ونير و لمينت، كدام بهتر است؟
خطرات و عوارض لمينت دندان
برخي از خطرات و عوارض لمينت دندان كه بهتر است قبل از تصميم گيري نهايي با آن‌ها آشنا شويد عبارتند از:
تهاجمي بودن: روش قرار دادن ونير نسبت به ساير روش‌هاي دندانپزشكي زيبايي تهاجمي‌تر است، زيرا براي اين كار بايد كمي از ميناي دندان برداشته شود تا فضا براي قرارگيري روكش باز شود. اين مي‌تواند دندان‌هاي شما را به گرما و سرما حسا‌س‌تر كند و هم‌چنين، با خطر استعداد بيشتر براي پوسيدگي يا آسيب ديدگي همراه باشد.
هزينه زياد: روكش دندان ممكن است گران باشد. البته اين مورد به تعداد روكش‌هاي مورد نياز، دندانپزشكي كه براي لمينت به او مراجعه مي‌كنيد و نوع مواد استفاده شده براي ساخت روكش‌ها بستگي دارد.
غير قابل برگشت بودن: وقتي ميناي دندان برداشته شود، ديگر نمي‌توان آن را به عقب بازگرداند و اگر روكش‌ها از كار بيفتند يا آسيب ببينند، نياز به تعويض دارند كه اين خودش مي‌تواند باعث افزايش هزينه‌هاي كلي شود.
مناسب نبودن براي همه: روكش‌هاي دنداني ممكن است براي همه مناسب نباشند. به خصوص براي بيماراني كه پوسيدگي دندان، بيماري لثه يا سابقه دندان قروچه دارند، بايد اين مسائل را قبل از اقدام به لمينت دندان بررسي كنند.
عدم تطبيق رنگ: روكش‌هاي چيني به اندازه دندان‌هاي طبيعي شفاف نيستند و تطابق رنگ ممكن است به اندازه كافي راضي كننده نباشد. در واقع، گاهي اوقات ممكن است كه روكش‌ها خيلي سفيد يا خيلي مات به نظر برسند.
در نهايت، فراموش نكنيد كه روكش‌هاي دنداني يك راه حل يكباره براي همه مشكلات دنداني شما نيستند و معاينات منظم دندانپزشكي، براي مراقبت از وضعيت روكش‌ها و دريافت بهترين نتيجه ممكن، بايد جدي گرفته شوند.
قيمت لمينت دندان
بيشتر بخوانيد: تفاوت ميان لمينت سراميكي و كامپوزيت ونير دندان
مراقبت هاي بعد از لمينت دندان
مراقبت هاي بعد از لمينت دندان كه به شما كمك مي‌كند عمر لمنيت‌هاي خود را طولاني كنيد، عبارتند از:
رعايت بهداشت دهان و دندان: دندان‌هاي خود را حداقل دو بار در روز با خمير دندان حاوي فلورايد مسواك بزنيد و حداقل يك بار در روز از نخ دندان و دهان شويه‌هاي ضد عفوني كننده استفاده كنيد. اين به حذف پلاك و باكتري‌هايي كه ممكن است باعث پوسيدگي دندان و بيماري لثه شوند، كمك مي‌كند.
ترك عادت‌هاي مخرب: از گاز گرفتن يا جويدن اجسام سخت مانند يخ و سيب و شكلات خودداري كنيد. هم‌چنين، عادت‌هايي مانند جويدن ناخن و دندان قروچه كردن را نيز كنار بگذاريد.
احتياط براي لكه دار نشدن: مراقب غذاها و نوشيدني‌هايي كه مي‌توانند لمينت‌هاي شما را لكه دار كنند باشيد. به عنوان مثال، مصرف قهوه، چاي و تنباكوي خود را تا حد امكان محدود كنيد يا بلافاصله پس از مصرف آن‌ها دندان‌هاي خود را مسواك بزنيد.
مراجعه منظم به دندانپزشك: به طور منظم دندانپزشك خود را ببينيد تا مطمئن شويد كه لمينت‌هاي شما سالم هستند و هر مشكلي قبل از جدي شدن، تشخيص داده شده و تحت درمان قرار مي‌گيرد.
استفاده از از محافظ دهان هنگام خواب: دندان قروچه مي‌تواند باعث ساييدگي يا حتي شكستن لمينت‌ها شود. پس اگر شب‌ها دندان قروچه مي‌كنيد، استفاده از محافظ دهان را در نظر بگيريد.
با رعايت اين نكات مي‌توانيد لمينت‌هاي دندان خود را تا حد ممكن سالم نگه داريد، اما يادتان باشد كه در نهايت، بايد آن‌ها را يك روزي تعويض كنيد.
عمر لمينت دندان
بيشتر بخوانيد: مراقبت هاي ضروري بعد از لمينت دندان
عمر لمينت دندان
لمينت‌ دندان هر چند كه طول عمر بالايي دارد، اما دائمي نيست.
لمينت‌ دندان هر چند كه طول عمر بالايي دارد، اما دائمي نيست. طول عمر لمينت‌ دندان بسته به بهداشت دهان و دندان افراد و كيفيت لمينت‌ها مي‌تواند متفاوت باشد. در واقع، با مراقبت و نگهداري مناسب، لمينت‌ دندان مي‌تواند بين ۵ تا ۱۵ سال دوام بياورد.
با اين حال، لمينت دندان مي تواند مانند دندان‌هاي طبيعي به مرور زمان آسيب ديده يا فرسوده شود. احتمال ترك خوردن، شكستن يا شل شدن نيز وجود دارد. حتي مي‌تواند لكه دار شده يا تغيير رنگ نيز بدهد و در چنين شرايطي، نياز به تعويض دارد.
بيشتر بخوانيد: تفاوت كامپوزيت ونير و لمينت
قيمت لمينت دندان
هزينه لمينت دندان بر اساس مواد سازنده آن متفاوت است.
هزينه لمينت دندان بر اساس مواد سازنده آن متفاوت است. در واقع، روكش‌هاي كامپوزيتي از همه ارزان‌تر هستند، اما روكش‌هاي پرسلني و چيني هزينه بيشتري دارند.
با اين حال، مي‌توان گفت كه دامنه هزينه لمينت دندان چيزي بين ۱ تا ۷ ميليون تومان است كه البته باز هم بايد تعداد دندان‌هايي كه قصد داريد لمينت كنيد را در نظر گرفت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.