فرق كامپوزيت دندان با لمينت سراميكي چيست؟ كدام يك بهتر است؟

فرق كامپوزيت دندان با لمينت سراميكي چيست؟ كدام يك بهتر است؟

 

قيمت لمينت دندان 1402

بهترين ها

هم لمينت سراميكي و هم كامپوزيت دندان در صورت عدم رعايت اصول زيبايي به يك اندازه مخرب خواهند بود. يعني همان اندازه كه كامپوزيت مي‌تواند در صورت بدكار شدن زيان بار باشد، لمينت دندان هم زيان بار هست.

 

كامپوزيت دندان و لمينت سراميكي هر دو درمان استاندارد هستند و فقط جنبه زيبايي دندان‌ها ندارند و هر كدام اصول و مهارت خاصي نياز دارند كه رعايت نكردن آن‌ها مي تواند بسيار مخرب باشد. اما بايد ديد هر كدام چه مزايا و معايبي دارند و كدام يك از آن‌ها مناسب شماست.

 

فرق كامپوزيت دندان با لمينت سراميكي چيست؟ كدام يك بهتر است؟

 

فرق كامپوزيت دندان با لمينت سراميكي چيست؟ كدام يك بهتر است؟

 

كامپوزيت دندان چيست؟

يك درمان استاندارد در طراحي لبخند، تكنيكي بسيار حساس و نيازمند مهارت خاص و هنردست دندانپزشك مي‌باشد و بايد با حوصله انجام شود و به هيچ عنوان، تاكيد مي‌كنم به هيچ عنوان به خودي خود درمان زيان باري براي لثه و دندان‌ها نمي‌باشد. ولي اگر دندانپزشك مهارت كافي نداشته باشد و مورد مناسب زيبايي را انتخاب نكند (بيشتر بهم ريختگي‌ها حتما بايد ارتودنسي شوند و كيس زيبايي نيستند) و اصول زيبايي و مخصوصا فينيشينگ و پاليشينگ نواحي لثه و زير لثه را رعايت نكند نتيجه فاجعه بار خواهد بود.

 

 

فرق كامپوزيت دندان با لمينت سراميكي چيست؟ كدام يك بهتر است؟

 

 

نكته هم لمينت سراميكي و هم طراحي لبخند با كامپوزيت دندان در صورت عدم رعايت اصول زيبايي به يك اندازه مخرب خواهند بود. يعني همان اندازه كه كامپوزيت مي‌تواند در صورت بدكار شدن زيان بار باشد، لمينت دندان هم زيان بار هست.

 

توجه ولي ماهيت كامپوزيت اين است كه در طولاني مدت ممكن است تغيير رنگ داشته باشد و نيازمند پاليش ساليانه مي‌باشد.

 

تنها مزيت كامپوزيت دندان استاندارد نسبت به لمينت دندان استاندارد قيمت ارزانتر آن نسبت به لمينت مي‌باشد.

 

انتخاب نوع درمان بستگي به سليقه‌ي مراجعه كننده، وضعيت دندان‌ها و لثه و توان اقتصادي ايشان دارد.

موفقيت و كيفيت درمان بستگي به مهارت دندانپزشك، وضعيت دندان‌ها و نوع كامپوزيت دارد.

فرق كامپوزيت دندان با لمينت سراميكي چيست؟ كدام يك بهتر است؟

 

تاكيد: در رابطه با ونير كامپوزيت يك نكته خيلي اهميت دارد هم هنر دست دندانپزشك و هم كيفيت متريال مصرفي هر دو براي خلق يك كار زيبا و پرفكت لازم و ضروري هستند و همچنان كه با قطعات پيكان در كارخانه بنز آلمان نمي‌توان ماشين بنز توليد كرد، با كامپوزيت معمولي هم نمي‌توان كار فوق العاده انجام داد و همچنين با بهترين كامپوزيت دنيا هم تا وقتي كه هنر دندانپزشك كامل نباشد نمي‌توان كار پرفكت انجام داد، در نتيجه توصيه‌ي ما اين است كه هم از هنر دندانپزشك مورد نظرتان اطمينان پيدا كنيد.

 

فرق كامپوزيت دندان با لمينت سراميكي چيست؟ كدام يك بهتر است؟

 

لمينت دندان چيست؟

دندان افراد در طي مدت زمان طولاني به دلايل مختلف دچار تغيير رنگ و آسيب ديدگي مي‌شود.در پي اين ايرادات افراد به فكر اصلاحات آن‌‌ها افتاده و برايشان اقدام مي‌كنند.لمينيت دندان كه با نام ونير نيز شناخته مي‌شود، يكي از اين اقدام تاثيرگذار در جهت زيبايي و سلامت دندان‌هاست.لمينيت روكشي نازك همرنگ دندان است كه براي از بردن ايرادات دندان و اصلاح طرح لبخند از آن استفاده مي‌شود.

 

كامپوزيت بهتر است يا لمينت؟

بسياري از افراد معمولا در دوراهي كامپوزيت يا لمينت دچار ترديد مي‌شوند.كامپوزيت و لمينت دندان هر دو از جمله روش‌هاي اصلاحي براي ايرادات دندان هستند.اين دو روش علاوه بر شباهت‌هاي زياد داراي تفاوت‌هايي نيز هستند كه بايد به آن‌ها توجه داشت.يكي از اين تفاوت‌ها تفاوت در جنس ماده‌ي سازننده اين دو روش است.علاوه بر تفاوت جنس ماده سازنده زمان آماده سازي هر كدام از اين روش‌ها باهم متفاوت است و بر اساس گفته‌ي متخصصان، زمان مورد نياز براي ساخت لمينت سراميكي حدود سه هفته مي‌باشد اما زمان مورد نياز براي ساخت كامپوزيت ونير دندان يك جلسه براي هر فك تخمين زده شده است.

 

ويژگي‌ها كامپوزيت لمينت

استحكام كمتر بيشتر

دوام و ماندگاري كمتر بيشتر

نياز به تراشيدن سطح دندان ندارد دارد

نياز به ترميم دارد ندارد

تغيير رنگ در گذرزمان بيشتر كمتر

طول درمان كمتر بيشتر

كدام يك طبيعي‌تر است؟ لمينت يا كامپوزيت؟

معمولا قالب‌هاي لمينت و كامپوزيت به گونه‌اي طراحي مي‌شوند كه بيشترين شباهت را با دندان افراد داشته باشند.اما در پاسخ به اين سوال كه كدام يك از اين روش‌ها نسبت به ديگري طبيعي‌تر است بايد گفت برنده ميدان لمينت است.لمينت سراميكي به دليل شبيه سازي روكش آن با ميناي دندان‌هاي طبيعي از كامپوزيت طبيعي‌تر جلوه مي‌كند. جنس اين مواد هر دو از پرسلن هستند. پرسلن رايج‌ترين ماده‌اي است كه براي ساخت روكش استفاده مي‌شود.

 

لمينت زيبا‌تر است يا كامپوزيت؟

در مبحث زيبايي اين دو روش، بايد گفت هردوي آن‌ها براي زيبايي بيشتر دندان و لبخند شما مفيد و مناسب هستند اما بنا به سليقه هر فرد انتخاب بين اين دو روش كار چندان راحتي نيست.بهتر است قبل از انجام تغييرات راجب شكل ظاهري هر دو روش تحقيق كرده و مناسب‌ترين آن‌ها را انتخاب كنيد.

 

فرق كامپوزيت دندان با لمينت سراميكي چيست؟ كدام يك بهتر است؟

 

ماندگاري لمينت بالاتر است يا كامپوزيت؟

به طور كلي طول عمر لمينت دندان بين 10 تا 20 سال و ميزان ماندگاري كامپوزيت دندان 5 الي7 است.البته لازم به ذكر است كه ميزان ماندگاري لمينت و كامپوزيت با توجه به مراقبت‌هاي هر فرد متفاوت است.در صورت رعايت بهداشت دهان و دندان و دقت بالا در مراقبت از لمينت و كامپوزيت دندان طول عمر اين دو روش بيشتر از حد معمول مي‌شود.

 

كدام استحكام بالاتري دارد؟ كامپوزيت يا لمينت؟

به طور كلي بايد گفت روكش‌هاي لمينت نسبت به كامپوزيت استحكام بالاتري دارند اما نكته قابل توجه اين است كه در صورت آسيب ديدگي لمينت دندان، روكش آن مثل كامپوزيت قابل ترميم نيست و نيازمند تعويض مجدد مي‌باشد.

 

كامپوزيت در برابر تغيير رنگ مقاومت بيشتري دارد يا لمينت؟

ايجاد لكه‌هايي روي كامپوزيت و لمينت امري طبيعي است كه جلوگيري از آن ممكن نيست.عواملي مانند مصرف دخانيات و نوشيدني‌هاي كافئين‌دار مانند چاي و قهوه معمولا اصلي‌ترين عوامل در تغيير رنگ لمينت و كامپوزيت هستند.اما بايد گفت كه روكش لمينتي از حساسيت كمتري نسبت به تغيير رنگ برخوردار است و در مدت زمان طولاني‌تري دچار تغيير رنگ مي‌شود.

 

لمينت به صرفه تر است يا كامپوزيت؟

به طور معمول هزينه نهايي كامپوزيت دندان نصف هزينه لمينت است و اين قيمت نسبت به ماندگاري كمتر كامپوزيت منطقي مي‌باشد.

 

آيا كامپوزيت يا لمينت نياز به ترميم دارند؟

در صورت تغيير رنگ يا آسيب ديدگي دندان‌ها بعد از لمينت و كامپوزيت،امكان ترميم برا كامپوزيت بيشتر است.براي جبران آسيب ديدگي‌هاي لمينت بايد به تعويض آن‌ها بپردازيد چرا كه امكان ترميم براي اين روش موجود نيست.

 

لمينت نياز به تراشيدن سطح دندان دارد يا كامپوزيت؟

برا انجام لمينت دندان لازم است بخشي از ميناي دندان به صورت جزئي تراش داده شود.اين كار براي اينكه پيوند مناسب و محكمي بين لمينت و دندان‌ها ايجاد شود صورت مي‌گيرد.

 

مزاياي كامپوزيت

در يك جلسه قابل انجام است

قابليت پوشاندن مشكلاتي مانند فاصله بين دنداني و شكستگي جزئي را دارد

در صورت برداشتن كامپوزيت، امكان استفاده از دندان‌ها بدون روكش وجود دارد

معايب كامپوزيت

احتمال وقوع درد در روزهاي ابتدايي

نيازمند پوليش به صورت دوره اي

احتمال وقوع پوسيدگي دندان در صورت نصب نادرست

مزاياي لمينت

مقاومت در برابر پوسيدگي

شباهت شكل ظاهري به دندان طبيعي

قابليت تركيب شدن با ساير روشهاي زيبايي دندانپزشكي ترميمي

معايب لمينت

بعد ازچسباندن بر روي دندان، قابليت تغيير رنگ و شكل براي آن وجود ندارد

پس از برداشتن لمينت، به دليل تراشيده شدن سطح، امكان استفاده از دندان بدون روكش وجود ندارد

احتمال پديدار شدن حساسيت بالاتر دندان نسبت به دماي سرد و گرم

سؤالات متداول

آيا تراش لمينت سراميكي موجب خراب شدن دندان‌ها مي‌گردد؟ اين روش به تنهايي دليلي براي خراب شدن دندان‌ها نيست.

 

آيا براي تراش ميناي دندان براي لمينت، نيازي به بيهوشي مي‌باشد؟ خير نصب لمينت به طور كلي يك فرايند بدون درد بوده و براي اين كار نيازي به استفاده از بيهوشي نخواهد بود.

 

آيا تراش لمينت دندان به اين معنا است كه لمينت امكان افتادن از روي دندان نخواهد داشت؟ هرچه دندانپزشك در انجام اين روش تبحر داشته باشد و فرد نكات مراقبتي را به درستي رعايت كند، ماندگاري بيشتري ايجاد خواهد شد.

 

آيا مادام العمر دندان‌ها سفيد و بدون لك باقي خواهد ماند؟ بايد گفت اگر مراقبت‌هاي پس از كامپوزيت و لمينت دندان را انجام دهيد طول عمر آن افزايش خواهد يافت. اگر سفيدي تنها گزينه مدنظرتان است بليچينگ دوره‌اي دندان انتخاب بهتري است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.