برنامه‌اي براي غلبه كودكان بر ترس از دندانپزشكي

توسط محققان كشور توصيه شد
برنامه‌اي براي غلبه كودكان بر ترس از دندانپزشكي

 

دندانپزشكي در منزل

بردن كودكان به مطب دندان‌پزشكي به دليل اضطراب بالاي آنها، يكي از مهم‌ترين معضلات والدين است. محققان كشورمان براي رفع اين مشكل، استفاده از يك برنامه خاص طراحي‌شده براي اين منظور را توصيه كرده‌اند.

 

به گزارش ايسنا، هدف از دندان‌پزشكي كودكان پيشگيري و درمان بيماري‌هاي دهاني به‌ منزله اساس سلامت مطلـوب دهان در طول زندگي است. اما آمار نشان مي‌دهد كه از هر پنج كودك، يك نفر از دندان‌پزشك مي‌ترسد و به‌طوركلي يكي از دلايل مهم پرهيز بيماران از مراجعه به مراكز خدمت دندانپزشكي و در پي آن افزايش وخامت سلامت دهان و دندان، اضطراب دندان‌پزشكي است. اضطراب دندان‌پزشكي در درازمدت از ميزان بهداشت دهاني و نيز كيفيت زندگي فرد مي‌كاهد، آسيب اجتماعي زيادي را به همراه دارد و در پايان سبب عفونت درمان‌نشده حفره دهان مي‌شود.

 

به گفته متخصصان، يكي از روش‌هاي ارتقاي سطح بهداشت دهاني و بهبود كيفيت زندگي، بررسي اضطراب دندان‌پزشكي و عوامل مرتبط با آن است. در واقع اگر اختلالات اضطرابي كودكان درمان نشود، تا بزرگسالي ادامه مي‌يابد كه نه‌ تنها رنج افراد مبتلا را طولاني‌تر مي‌كند، بلكه هزينه‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي را نيز افزايش مي‌دهد. اضطراب دندان‌پزشكي يك پديده چندعاملي است و عوامل گوناگوني مي‌تواند در ميزان اضطراب مؤثر باشد. در اين ميان، سه عامل مهم شامل: نفرت از مطب دندانپزشكي، يادگيري از طريق نقش الگوها و بالاخره شخصيت افراد است كه مي‌توانند باعث اجتناب كودكان از مراجعه به دندان‌پزشك شوند.

 

در رابطه با اين موضوع مهم، پژوهشگراني از مؤسسه آموزش عالي كاويان مشهد و مركز تحقيقات بيماري‌هاي ريه دانشگاه علوم پزشكي اين شهر، اقدام به انجام پژوهشي كرده‌اند كه در آن، تأثير يك برنامه جالب بر كاهش نشانه‌هاي اضطرابي و افزايش نظم‌جويي شناختي هيجان و تاب‌آوري كودكان مراجعه‌كننده به دندان‌پزشكي مورد بررسي قرار گرفته است.

 

در اين پژوهش، كودكان شركت‌كننده، در ۱۶ جلسه درماني(هفته‌اي ۲ جلسه) تحت آموزش مبتني‌بر برنامه Coping Cat قرار گرفتند و سپس با استفاده از پرسش‌نامه نظم‌جويي شناختي هيجان فرم كودكان و پرسش‌نامه اضطراب كودكان، سنجش‌هاي لازم روي آن‌ها انجام شد.

 

نتايج اين پژوهش نشان داد كه آموزش مبتني‌بر روش Coping Cat كه توسط دانشمندان دانشگاه تمپل واقع در پنسيلوانياي آمريكا ابداع شده، در كاهش علائم اضطرابي، افزايش نظم‌جويي شناختي هيجان و تاب‌آوري كودكان ۷ تا ۱۲ ساله مراجعه‌كننده به دندان‌پزشكي اثربخش بوده است و از اين روش مي‌توان براي كاهش نشانه‌هاي اضطرابي و افزايش نظم‌جويي شناختي هيجان و تاب‌آوري استفاده كرد.

 

بنا بر نتايج فوق، اين روش به كودك كمك مي‌كند تا بر افكار منفي آگاهي پيدا كند، بين فكر و فكرهاي منفي خود شواهد پيدا كند، براي مقابله با اضطرابش، مهارت‌هايي را بياموزد و اين مهارت‌ها را تمرين و تكرار كند.

 

در اين‌ باره، فاطمه حاجي اربابي، محقق گروه روان‌شناسي مؤسسه آموزش عالي كاويان مشهد و همكارانش مي‌گويند: «آموزش در برنامه درماني Coping Cat از يك‌ سو منجر به افزايش راهبردهاي شناختي سازگارانه براي نظم‌جويي هيجان شد و از سويي كودك را براي استفاده از مقابله‌هاي سازگارانه و راهبردهاي شناختي سازگار ياري رساند».

 

آنها افزودند: «اين مطالعه نشان داد كه آموزش مبتني‌ بر برنامه Coping Cat مي‌تواند باعث كاهش شدت اضطراب ناشي از درمان دندان‌پزشكي و افزايش تاب‌آوري و تنظيم هيجاني در كودكان شود. بنابراين، استفاده از اين برنامه به‌ منظور كاهش اضطراب كودكان كه براي انجام خدمات دندان‌پزشكي مراجعه مي‌كنند، توصيه مي‌شود، چرا كه با اين روش نتايج چشمگيري در كاهش شدت اضطراب كودكان مشاهده مي‌گردد».

 

قابل ذكر است نتايج اين پژوهش در قالب يك مقاله علمي پژوهشي در نشريه «افق دانش» متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني گناباد منتشر شده‌اند.

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.