نايت گارد دندان براي چه افرادي لازمه ؟

نايت گارد دندان براي چه افرادي لازمه ؟

نايت گارد

ميهن نوين

هر آنچه درباره نايت گارد يا محافظ دهان بايد بدانيد دندان قروچه يك بيماري دنداني رايج است كه بسياري از افراد در تمام سنين درگير آن هستند. كشيدن دندان ها روي هم مي تواند لايه هاي بيروني ميناي دندان را ازبين ببرد و آنها را در معرض عاج دندان قرار دهد. نايت گارد يا محافظ دندان از


نايت گارد دندان براي چه افرادي لازمه ؟
هر آنچه درباره نايت گارد يا محافظ دهان بايد بدانيد
دندان قروچه يك بيماري دنداني رايج است كه بسياري از افراد در تمام سنين درگير آن هستند. كشيدن دندان ها روي هم مي تواند لايه هاي بيروني ميناي دندان را ازبين ببرد و آنها را در معرض عاج دندان قرار دهد. نايت گارد يا محافظ دندان از ساييده شدن دندان ها و بي حفاظ شدن عصب آن ها و درد شديد جلوگيري مي كند زيرا نايت گارد تمام فشاري كه هنگام سايش و فشار دادن فك ها و دندان قروچه روي دندان ها وارد مي شود را جذب مي كند. اگر شما هم مشكل دندان قروچه داريد، پيشنهاد مي كنيم اين بخش از بهداشت و سلامت را مطالعه نماييد تا با انواع محافظ دهان (نايت گارد دندان) و مزاياي آن بيشتر آشنا گرديد.

نايت گارد چيست ؟
نايت گارد يك محافظ دنداني پلاستيكي است كه روي دندان هاي بالايي را پوشش مي دهد. هنگام فشار دادن دندان ها يا دندان قروچه نيروي زيادي به نايت گارد وارد مي شود.

به جايي كه دندان تحت فشار قرار بگيرد، نايت گارد باعث مي شود كه از آسيب ديدگي دندان ها به يكديگر جلوگيري شود. بدون آن ممكن است مشكلاتي از جمله پوسيدگي، حفره هاي دنداني و حساسيت دندان اتفاق بيفتد و همچنين احتمال شكستگي و ترك دنداني هم هست و در نتيجه فرد بايد درمان و ترميم را انجام دهد.

نايت گارد چيست

انواع نايت گارد ها
نايت گارد نرم
اين نوع نايت گارد يكي از رايج ترين انواع استفاده شده براي گارد هاي شبانه مخصوصا افرادي است كه دندان قروچه دارند اما دندان قروچه آن ها هنوز شديد نشده است.

مزايا:
معمولاً استفاده از آن راحت است و مي توانيد در كل شب از آن استفاده كنيد.
به راحتي با آن سازگاري پيدا مي كنيد و به استفاده از آن عادت خواهيد كرد.
معمولاً هم گران نيست.
معايب :
بعضي از افراد بدون اينكه خودشان بخواهند ممكن است ماده نرم اين محافظ را گاز بزنند يا آن را بجوند و گارد را خراب كنند.
معمولا طول عمر كوتاهي دارد.
وارانتي هاي آن معمولاً ۶ ماه يا كمتر از اين مدت زمان هستند.
يك راه حل براي طولاني مدت محسوب نمي شود.
نايت گارد

نايت گارد دوگانه لمينتي
براي دندان قروچه افرادي مناسب است كه اين مشكل را در حالت معمولي و متوسط دارند. اين محافظ ها معمولاً از داخل نرم هستند و از بيرون سفت مي باشند.

مزايا:
مي تواند دندان قروچه هاي بسيار شديد را هم مديريت كند.
طول عمر طولاني دارد.
معمولاً وارانتي آن نسبت به گارد هاي نرم بيشتر است.
معايب:
معمولاً ضخيم تر از گارد هاي ديگر مي باشد.
تنظيم آن سخت تر است.
انواع نايت گارد

نايت گارد سفت
نايت گارد هاي سفت براي دندان قروچه افرادي مناسب است كه اين مشكل را به شكل شديد احساس مي كنند. همچنين براي موارد شديد دندان قروچه و سندروم مفصل فكي گيجگاهي هم استفاده مي شود.

مزايا:
دوام بالا
جلوگيري از تغيير حالت دندان
بلند مدت ترين وارانتي
معايب:
ضخيم تر از نايت گارد هاي نرم
سختي بيشتر نسبت به بقيه نايت گارد ها
استفاده سخت هنگام خواب شبانه
نياز به سفارش مستقيم از طريق دندانپزشك
اندازه گيري كاملا دقيق
گران تر بودن نسبت به نايت گارد هاي ديگر
برگزاري كارگاه آنلاين موسيقي با عنوان «كاربرد و اهميت نرم افزارها در دنياي موسيقي امروز» توسط انجمن موسيقي شميرانات
نايت گارد سفت

فوايد ، مزايا و كاربردهاي نايت گارد
بارزترين مزاياي نايت گارد عبارتند از:

متوقف شدن درد :
نايت گارد فشار ناشي از دندان قروچه را جذب كرده بنابراين وقتي دندان هاي خود را روي هم فشار مي دهيد، هيچ دردي حس نخواهيد كرد.

محافظت از ميناي دندان و لثه :
مينا لايه محافظي است كه روي دندان را پوشانده و از دندان در مقابل حساسيت دنداني محافظت مي كند. آسيب رسيدن به مينا و لثه اثرات مخرب پنهان دندان قروچه هستند، استفاده از نايت گارد از ساييدگي مينا و آسيب ديدگي لثه ها جلوگيري مي كند.

كاربردهاي نايت گارد

كاهش خطر ساييده شدن دندان ها :
رديف نبودن دندان ها باعث دندان درد و يا گاز گرفتن گونه يا زبان مي شود. با قرار دادن نايت گارد روي دندان ها خطر به هم خوردن تراز دندان ها را كاهش مي دهد.

تجربه خواب بهتر:
كمبود خواب ممكن است سبب بروز برخي بيماري هاي جدي شود. اگر شب ها دندان قروچه مي كنيد، نمي توانيد خواب شبانه خوبي را تجربه كنيد. استفاده از نايت گارد در شب حركت و فشار شديد دندان ها را متوقف نموده و باعث مي شود فرد در شب خواب بهتري داشته باشد.

خواب بهتر

آيا مي توان نايت گارد را از داروخانه خريد؟
نايت گارد را مي توان از داروخانه تهيه كرد اما اگر مي خواهيد با استفاده از نايت گارد ترتيب و تراز صحيح دندان هاي شما به هم نخورد و دندان ها جا به جا نشده و روي عضلات فك فشاري وارد نشود، به دندانپزشك مراجعه كنيد تا به صورت سفارشي براي شما نايت گارد بسازد. دندانپزشك بر اساس چينش صحيح دندان ها و فك شما نايت گارد را تنظيم مي كند.

همچنين دندانپزشك تشخيص مي دهد، مناسبترين نوع نايت گارد براي هر فرد كدام است زيرا بعضي از انواع نايت گارد روي دندان هاي بالايي و بعضي ديگر روي دندان هاي پاييني قرار داده مي شوند.

استفاده از نايت گارد
بعضي دندانپزشكان در اصلاح اختلالات مربوط به دندان قروچه تخصص دارند و مي توانند به شما كمك كنند تا نايت گاردي پيدا كنيد كه ناراحت كننده نباشد. ممكن است با قرار دادن نايت گارد در دهان فكر كنيد چيز خيلي حجيمي است و ممكن است براي شما ناراحت كننده باشد اما چنانچه در بخش بهداشت دهان و دندان عنوان شده است اين خيلي بهتر از ناراحتي است كه در صورت پوسيدگي دندان ها مجبوريد تحمل كنيد.

استفاده نايت گارد

ترفند هايي براي تنظيم نايت گارد ها
حتما نازك ترين گارد را انتخاب كنيد كه برايتان مناسب تر است.
حداقل ۴ الي ۸ هفته به طور منظم به استفاده از آن پايبند باشيد تا بتوانيد عادت كنيد.
بعد از اين مدت زمان مي تواند به روتين معمولي زندگي برگرديد و قطعاً استفاده از آن برايتان راحت تر مي شود.
آن را نزديك محل خواب قرار دهيد.
تا زماني كه براي خواب آماده نشده ايد، آن را داخل دهان نگذاريد زيرا احتمال آسيب ديدگي وجود دارد.
مراقبت از نايت گارد
نايت گارد مكان مناسبي براي رشد باكتري هاست پس براي جلوگيري از مشكلات دهاني نايت گارد خود را هميشه تميز نگه داريد.

نگاهي به رابطه مادران بلندانديش و وارسته با دخترهايشان
نايت گارد را هر روز صبح با آب گرم و يك مسواك نرم بشوييد.

هفته اي يك بار نايت گارد را با پاك كننده مخصوص گارد نايت و يك مسواك تميز بشوييد.

در صورت عدم استفاده از نايت گارد در طول روز آن را در محلول ملايم پراكسيد هيدروژن و آب قرار دهيد.

خريد نايت گارد

مدت ماندگاري نايت گارد
مدت ماندگاري نايت گارد به نوع و جنس آن و شدت دندان قروچه و نحوه مراقبتتان بستگي دارد. در صورتي كه زياد دندان قروچه مي كنيد و جنس محافظ دندانتان پلاستيك است، اين نايت گارد دوام چنداني نخواهد داشت.

دوام نايت گاردهاي سفارشي بيشتر است. در صورت احساس درد دندان ها و فكتان نايت گارد شما فشار ناشي از دندان قروچه را جذب نمي كند زيرا فرسوده شده و به اندازه كافي ضخامت ندارد پس آن را دور بيندازيد و دوباره تهيه نماييد.

استفاده از نايت گارد زمان غذا خوردن يا صحبت نمودن
صحبت كردن با نايت گاردهايي كه از يك داروخانه خريده ايد، آسان نخواهد بود اما اگر نايت گاردتان به صورت سفارشي باشد مي توانيد با آن صحبت كنيد.

شما نمي توانيد در حالي كه نايت گارد در دهان داريد غذا بخوريد زيرا ذرات مواد غذايي بين نايت گارد و دندان ها گير مي كنند و محيطي عالي براي رشد باكتري ها مي شوند پس زمان غذا خوردن نايت گارد را از دهان خود خارج كرده و غذا بخوريد و هميشه قبل از استفاده از آن مسواك بزنيد و سپس آن را در دهان خود قرار دهيد.

استفاده از محافظ دندان در طول روز
برخي افراد زمان دچار شدن به استرس حتي در طول روز نيز دندان قروچه مي كنند، اين افراد مي توانند در اين شرايط در طول روز هم از نايت گارد استفاده كنند. اين افراد مي توانند دو نايت گارد مختلف يكي براي روز و ديگري براي شب تهيه كنند. نايت گاردي كه براي روز استفاده مي شود بايد كاملا مناسب دهان و زياد حجيم نباشد تا بتوانيد با آن به راحتي صحبت كنيد.

نايت گارد دندان

چرا استفاده از نايت گارد براي دندان قروچه هميشه هم گزينه مناسبي نيست ؟
زيرا زماني كه خواب هستيد اين كار را به طور ناخودآگاه انجام مي دهيد و هيچ كنترلي روي دهان و دندان خود نداريد. حتي شايد استفاده از اين گارد ها آسيب رسان هم باشد و هميشه هم نمي تواند براي فرد مفيد واقع شود.

به همين دليل نايت گارد نمي تواند يك درمان ريشه اي براي دندان قروچه باشد و فردي كه از آن استفاده مي كند، باز هم به دندان قروچه ادامه مي دهد كه استرس جزء عوامل ايجاد دندان قروچه است كه هنگام شب نيز افزايش پيدا مي كند.

اما بالاخره آيا نايت گارد يك درمان مناسب محسوب نمي شود ؟
نايت گارد مي تواند از آسيب رسيدن به دندان جلوگيري كند و براي دندان قروچه مناسب است اما اين افراد حتما بايد مشكل خود را به صورت ريشه اي هم حل كنند. بعضي از متخصصان پيشنهاد مي كنند كه فرد اول بايد مشكلاتي مثل آپنه خواب را مورد بررسي قرار دهد.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.