دوري گزيني مسئولان از كيفيت خدمات، تهديدي براي حوزه دندانپزشكي است

دوري گزيني مسئولان از كيفيت خدمات، تهديدي براي حوزه دندانپزشكي است

پركردن دندان


رئيس جامعه علمي دندانپزشكي ايران با اشاره به اين كه فقدان يك برنامه ريزي منسجم و مديريت دانش محور نتوانسته شاخص سلامت دهان را به نقطه مطلوب و مناسبي برساند؛گفت: تلاش مسئولان امر براي ارائه آمارهاي كمي و دوري گزيني از كيفيت خدمات از جمله تهديدهاي سلامت دهان و دندان و خدمات دندانپزشكي در كشور است.
به گزارش خبرنگار اداره كل روابط عمومي دكتر علي تاجرنيا در مراسم گراميداشت روز دندانپزشك كه در تالار وزارت كشور برگزار شد با اشاره به اين كه دندانپزشكان ايراني در دانش يكي از باسوادترين و در كار عملي از جمله بامهارت ترين ها در بين دندانپزشكان جهان هستند؛ اظهار كرد: فقدان يك برنامه ريزي منسجم و مديريت دانش محور نتوانسته شاخص سلامت دهان را به نقطه مطلوب و مناسبي برساند.

وي با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته در حوزه بهداشت دهان طبق آخرين آمار پيمايش سلامت دهان و دندان در كشور افزود: علي رغم همه تلاش ها ميزان پوسيدگي و بيماري هاي لثه هم چنان نامطلوب است و در حوزه درمان نيز با وجود نظارت، بهبود عملكرد، افزايش نيروها ، ابلاغ سياست هاي حمايتي و سرمايه گذاري و نيز گسترش خدمات در بخش دولتي و خصوصي هم چنان ارائه درمان نامطلوب و مختص كمتر از 15 درصد جمعيت كشور است.

وي با تاكيد بر اين كه بايد پذيرفت وزارت بهداشت و مجموعه هاي مرتبط با امر بهداشت و سلامت دهان علي رغم تلاش هاي صورت گرفته نتوانستند به اهداف سند چشم انداز و شاخص هاي ملي مورد انتظار دست يابند ، ادامه داد: اين مهم اتفاق نخواهد افتاد مگر آن كه تحولي شگرف و تغييري بنيادين در سياست گذاري ، هدايت درست منابع مالي، شناخت اولويت ها ، پرهيز از موازي كاري و هم سويه با تمام نهادهاي دخيل در امر سلامت دهان و دندان در حوزه آموزش و پژوهش و نظارت كارآمد بر آن ها رخ دهد.

رئيس جامعه علمي دندانپزشكي ايران با اشاره به اين كه جامعه نگر شدن خدمات دندانپزشكي شعار خوبي است كه همه ساله و در ايام مختلف توسط مسئولين وزارت بهداشت سر داده مي شود، تصريح كرد: اين امر مستلزم استفاده از تمامي ظرفيت ها بوده و در اين بين نقش بخش خصوصي كه بار 90 درصد از ارائه خدمات دندانپزشكي را بر عهده دارد ، مغفول واقع شده است.

تاجرنيا خاطرنشان كرد : تلاش در جهت گسترش و ارائه خدمات دندانپزشكي سطح يك در مراكز دولتي و صرف بودجه هاي بسيار نتوانسته است تاثير قابل توجهي در كم كردن ميزان پوسيدگي و بيماري هاي دهان و دندان ايجاد نمايدو دستيابي به شرايط بهتر جز با همراهي و هدايت و بهره گيري از تمام ظرفيت ها از جمله بخش خصوصي امكان پذير نيست.

وي راهكار برون رفت از شرايط موجود را تبديل شدن هر مطب و كلينيك به يك پايگاه براي ارتقاي سلامت عنوان كرد و گفت: وجود يك سامانه مديريتي و خدماتي فراگير كه بتواند تمامي ارائه دهندگان خدمات در بخش دولتي و خصوصي و نيز ساير ذينفعان را پوشش دهد امري ضروري بوده و براي استفاده بهينه از ظرفيت هاي موجود لازم است.

به گفته وي تدوين برنامه هاي جديد پيشگيري و افزايش سواد سلامت، عملياتي نمودن آموزش ها ، اصلاح سبك زندگي، اصلاح رژيم غذايي و آموزش روش هاي خود مراقبتي در كنار درگير كردن تمامي مداخله گران امر سلامت مي تواند اصلاح مسير و بهبود شاخص هاي سلامت دهان و دندان را به دنبال داشته باشد.

**تعرفه غيرواقعي افت كيفيت خدمات را به دنبال دارد

تاجرنيا در بخش ديگري از سخنان خود به مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم اشاره كرد و افزود: تعرفه هاي غيرواقعي زمينه دريافت خدمات مناسب را از مردم سلب نموده و علي رغم تلاش همه همكاران در مواجهه با بيمار ؛ غير واقعي بودن تعرفه ها لاجرم و ناخواسته افت كيفيت خدمات را به دنبال خواهد داشت.

رئيس جامعه علمي دندانپزشكي ايران با اشاره به نامه اخير وزير كار و رفاه اجتماعي مبني بر كاهش دستمزد پزشكان و دندانپزشكان خاطرنشان كرد: اگر وزير كار و مشاوران وي اندك تخصصي در نحوه محاسبه هزينه تمام شده خدمات داشتند شاهد اين نامه شعاري و غيركارشناسي نبوديم و البته از وزيري كه با يك ميليون تومان خواستار ايجاد شغل بود انتظاري بيش از اين نمي توان داشت.

وي گفت: به مسئولان امر توصيه مي كنم در لباس دفاع از مردم سلامت آحاد جامعه را به خطر ننداخته و بدانند بي توجهي به حقوق جامعه پزشكي بدون شك بي توجهي به حقوق مردم است و اگر اين رفتارهاي نابخردانه اصلاح نشود جامعه پزشكي و دندانپزشكي كشور در زمان لازم پاسخ مناسب خواهد داد.

**تعدد دانشكده هاي دندانپزشكي با وجود فقدان زيرساخت ها موجب كاهش مهارت فارغ التحصيلان خواهد شد

تاجرنيا با اشاره به اين كه تعدد دانشكده هاي دندانپزشكي با وجود فقدان زيرساخت هاي لازم بويژه در زمينه هيات علمي و نيروي انساني موجب شده تا فارغ التحصيلان جوان با مهارت كمتري نسبت به سلف خود وارد بازار كار شوند؛ اذعان كرد: لزوم بازگشايي مراكز مهارتي و انبوه فارغ التحصيلاني كه در اين مراكز به آموزش درمان هاي معولي دندانپزشكي مي پردازند گواه اين است كه فرزندان نخبه اين مرز و بوم به شكل مناسب مورد آموزش قرار نگرفته و دانش و مهارت كافي ندارند.

وي تصريح كرد: نتيجه اين امر جدا از كاهش اعتبار دندانپزشكان ايراني در بين كشورهاي مختلف؛ زمينه ارائه خدمات نامناسب به مردم را نيز فراهم خواهد كرد و بزرگترين زيان ده اين نوع سياست ها مردم هستند و احراز غيركارشناسانه نمايندگان مجلس و شوراي انقلاب فرهنگي دقيقا در همين مسير بوده و سير قهقرايي آموزش و ارائه خدمت مناسب را پرشتاب تر خواهد نمود.

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.